Son 20 yıldır hayatımıza nüfuz etmeye başlayan, son birkaç yıldır da hayatta köklü değişiklikler sağlayan teknolojik dönüşümler endüstrileri derinden etkiliyor. Yeni teknolojilerin ortaya çıkması, yeni endüstri kullanım örneklerini beraberinde getiriyor. Tüm bu teknolojik gelişmeler ve dijitalleşme sigorta dünyasını da dönüştürüyor. Müşteri beklentileri, ihtiyaçları dijitalleşmeyle şekilleniyor; sigortacılığın işleyişi de dijitalleşmenin etkisiyle evriliyor. Gelecek beş ya da 10 yılda sektöre çok daha fazla etki edecek dijital ve teknolojik gelişmelere bir bakalım.
İnsansız Hava Araçları (İHA)
İHA’ların sigortacılık alanlarında işlevsel olarak kullanıldığını şimdiden görüyoruz. Sigorta şirketleri hem risk yönetimi sağlamak hem de operasyonel maliyetleri azaltmak için bu araçları kullanıyor. İHA’lar daha çok hasar iddialarını araştırırken ve sahadaki riskleri değerlendirirken kullanıyor. Dronelar çeşitli durumlarda, insanın ulaşamadığı yerlerde sigorta şirketlerine daha fazla veri sunabiliyor.
Kaza veya doğal afet durumunda sigortacıların olay yerine hızlı ulaşması ve olayı derhal güvenli bir şekilde belgelemesi insansız hava aracı kullanarak kolaylaşıyor. Yüksek teknolojili kameralarla kullanılan İHA'lar ve video ekipmanları, ulaşılması zor veya insanlar için güvenli olmayan alanlardan veri toplayabiliyor. Yine benzer şekilde, sigorta şirketleri hasar tespiti için toksik, hasarlı ve erişilemeyen sanayi alanlarını araştırmak için insansız hava araçlarını kullanıyor.
İHA'lar ayrıca, sigorta şirketleri tarafından bir bina veya bir işletme ile ilişkili doğru risk değerlendirmesi yapılabilmesi için de kullanılıyor. Buradaki değerlendirme sonuçlarına dayanarak da risk önleme tedbirleri ile birlikte sitenin kapsamlı bir öngörüsü çıkarılabiliyor. Teknoloji geliştikçe eklenecek özelliklerle İHA’lara daha fazla iş düşeceğine şüphe yok.
Yapay Zekâ (AI) destekli çözümler
Yapay Zekâ (AI), özellikle sigorta sektöründeki kullanım alanlarına bakıldığında, tek bir kavram olarak değil, kapsayıcı terimleriyle ele alınmalı. Sigortacılık alanlardaki karmaşık sorunları çözmek için yapay zekânın; kapsadığı araştırma alanları arasında makine öğrenmesi, derin öğrenme, nesnelerin interneti, doğal dil işleme ve kişisel asistanlar geliyor. Bu açıdan bakıldığında yapay zekâ çözümlerinin sigortacılık sektöründe daha fazla yer bulacağına hatta bulması gerektiğine şüphe yok. Kullanıcının geri bildirimleriyle sürekli öğrenen yapay zekâlı teknolojiler ve bu teknolojilerin sunacağı hizmetler, sigortacılıkta pazarlamayı ve sigorta şirketi-müşteri ilişkisini halihazırda büyük ölçüde değiştiriyor. Bu değişim katlanarak sürecek. Yapay zekâ çözümlerinin sigorta şirketlerinin operasyonel süreçlerinde de yüksek verimlilik sağlanmasına yardımcı olması kaçınılmaz.
Nesnelerin interneti
Yapay zekâ uzantılı nesnelerin interneti (IoT), 20 yıldır hayatımızda. Akıllı ev, bağlantılı otomobiller derken birçok alanda karşımıza çıkan IoT ciddi yollar kat ediyor. Nesnelerin interneti, gelecekte sigortacılık sektöründe de kendisini çok daha fazla göstermeye başlayacak. IoT sistemleri ile birlikte geleneksel sigorta talepleri değişime uğrayacak. Sigorta şirketleri IoT’un verdiği imkanlar sayesinde veri odaklı karar alma süreçlerini hızlandıracak. Müşteriler açısından bakıldığında ise uzun zaman alan sıkıcı evrak işlemleriyle uğraşmaya gerek kalmayacak.
Robotik süreç otomasyonları
Şirketlerin hayatında teknoloji, dijitalleşme ve otomasyon artık yeni bir evreye giriyor. Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) sektörü, Türkiye’de 500 milyon TL’lik bir hacme ulaştı bile. Şirketler bu konuya ayrı bir önem veriyor. Bu ilgiyi göstermekte hiç de haksız değiller zira RPA ile özellikle manuel veri girişleri, poliçe gibi dokümanların taranması ve yazdırılması gibi rutin işler otomatize ediliyor. Bu şekilde çalışma saatinden tasarruf sağlanarak iş zamanı ve çalışanlar daha verimli hale geliyor. RPA hayatın her alanında olduğu gibi sigortacılık sektöründe de verimliliği ve hızı artıracak.
Chatbot’lar yaygınlaşacak
Yapay zekâ uzantısı olarak da şekillendiğini söyleyebileceğimiz Chatbot’lar, ilerleyen zamanlarda daha insansı ve gelişmiş bir hizmet sunacak. Şu anda da sigortacılık sektöründe kullanılan Chatbot’lar, alanını genişletecek hiç şüphesiz. Chatbot’lar gelecekte müşterilerin söylediklerini çok kısa sürede analiz edecek ve kullanıcıların isteklerini yerine getirmek için onları daha doğru bir biçimde yönlendirecek.
Blockchain teknolojisi
Son dönemlerin en yaygın kavramlarından olan Blockchain teknolojisi, dijital sigortacılık alanında da birçok yeniliğin kapısını açacak. Özellikle sahte işlemlerin önüne geçilmesini sağlayacak bu teknoloji sayesinde, fiziksel ve dijital varlıkların aidiyet kaydı tutulabilecek. Bu sayede sigorta şirketleri her yıl yaşanan maliyet kayıplarının önüne geçebilecek.
Metaverse acenteleri
Sigorta sektörü, İnternetten sonraki en önemli buluşu ve geleceğin dijital dünyası olarak nitelendirilen Metaverse’e şimdiden uyum sağladı. Bazı şirketlerin acenteleriyle hizmet vermeye başladığı Metaverse evreninde yakın gelecekte ihtiyaç duyulacak tüm sigorta işlemleri gerçekleşebilecek. Acenteler buradaki varlığını ve ağırlığını artırarak mevcut ve potansiyel müşterilerine çok daha kapsamlı bir hizmet sunacak.
Kişisel ürün talebi
Dijitalleşme ile birlikte yeni nesil tüketicilerin de ihtiyaçlarında değişim söz konusu. Sektöre ve Z kuşağının beklentilerine dair yapılan araştırmalara göre bu kesimin isteklerinin dikkate alınması öneriliyor. Özellikle 18-25 yaş arasındaki kuşak yakın gelecekte, kişiselleştirilmiş, esnek ve kendi bütçelerine uygun özel formüllere, ürünlere ve hizmetlere odaklanacak. Sigortacılık sektörüne hizmet sunan teknolojilerin en çok dikkate alması gereken bu hedef kitle olacak. Bu kuşak için en hızlı ve makul çözümlere odaklanılacak.
KAYNAKLAR
Sigortacı gazetesi
insurtech.org