Dünya'nın en büyük reasürans şirketlerinden biri olan ve 1863'ten bu yana 30 ülkede hizmet veren Swiss Re’nin yayımladığı her bir sektörel rapor merakla bekleniyor. Bu kapsamda her yıl düzenli olarak yayımlanan SONAR raporuna göre küresel siyasi ve ekonomik dengelerde yaşanan değişimler ve teknolojinin hızlı ilerlemesi sigorta sektörünü de etkiliyor. Sigorta sektörünü de biçimlendiren risk öngörüleri arasında jeopolitik gerilimler, değişken finansal piyasalar ve üretken yapay zekâ gibi teknolojik yenilikler sayılıyor.
Swiss Re’nin SONAR raporunun 2023 versiyonunda, sigorta sektörünün dayanıklılığını sürdürmesine yardımcı olmak amacıyla risklere; sektör ve müşteriler açısından önemli olabilecek gelişmelere odaklanılıyor. Risk başlığını sona alıp sektör ve müşteriler açısından öne çıkan maddelere bakıldığında karşımıza aşağıdaki akımlar çıkıyor.
Sektör aktörleri ve müşterilerin yeni oyun alanları
Sağlıkta yeni risk kalemi: iklim
Sağlık konusunda iki alan yeni riskleri beraberinde getiriyor. Bu alanlar, iklim değişikliği ve doğanın tahribatı. Uzmanlara göre artan insan-yaban hayatı etkileşimleri hastalık riskini artırarak yeni ve tehlikeli salgınlara neden olabilir. İklim değişikliği de hastalıkların kapsamını veya yayılmasını şiddetlendirebilir. Bu da insanlığı daha önce deneyimlemedikleri yeni bulaşıcı hastalıklarla karşı karşıya getirebilir. Dolayısıyla sigorta alanının konusu olan hastalık ve ölüm oranları da etkilenebilir.
Yapay zekanın yanlış tahminleri
Yapay zeka sistemleri hızlı bir şekilde öğrenmeye ve gelişmeye devam ediyor. Bu hızlı gelişim, sigortadaki hasar süreçleri için fırsatlar yaratırken sahiplik ve ilgili risklerle problemleri de beraberinde getiriyor. Yurt dışında birçok sanatçı, yapay zekâ araçlarını eğitmek için kendilerine ait resimlerin izinsiz ve telifsiz kullanıldığını iddia ederek dava açtı. Sigorta endüstrisini ilgilendiren bir başka risk de yapay zeka sistemlerinin sadece eğitim verisi kullanarak öngörülerde bulunması, bunun da gerçek zamanlı verilere ulaşamadığından yanılma payını artırması. Kısacası eğitim verileri sınırlı, taraflı veya yanlış olursa sigorta tahminleri de hatalı olabiliyor.
Dijital İkizler sayesinde sanal ürün testi
Bir otomobil ya da üretim hattının dijital ikizleri, tüm sektörlere entegre edilerek bir ürünün testi, tasarımı ve bakımında zaman ve bütçe faydası sağlıyor. Yapay zekayla birlikte yaygın kullanılan dijital ikizlerin olumsuz yanı ise gizlilik ve siber güvenlik konusunda firmayı tehlikelere açık hale getirmesi. Birçok dijital ikiz, sensörler aracılığıyla gerçek dünyadan veriler sağlıyor. Böylelikle bu sensörler aracılığıyla hassas bilgilere de erişiliyor. Bu durum işletmeleri siber saldırılara, veri hırsızlığına ve sabotajlara karşı savunmasız bırakıyor.
Gömülü Sigorta Çözümleri
Gömülü Sigorta Çözümleri, sigorta teminatlarının başka bir ürün veya hizmetin parçası olarak gerçek zamanlı olarak hazırlanmasına ve satışına deniyor. Gömülü Sigorta Çözümleri yeni bir alan değil ve yıllardır git gide büyüyor. Birçok sigorta şirketinin portföylerinde yer alan bu sistem, müşteri tarafından satın alınan ürün ya da sistemin bir parçası olarak satış noktasında doğrudan tüketiciye sunuluyor. Bu çözümde tüketiciler hızlı ve basit bir sigorta satın alma süreci yaşadığından hasar süreçlerinin karşılanmasında da çözüme aynı hızla ulaşmayı bekliyor. Bu gerçekçi ve sürdürülebilir bir beklenti olmayabilir. Tüketiciler, bu çözüme alışarak sigortalı olmadıkları halde sigortalı olduklarını zannedip gerekli korumayı alamayabilir ya da gereksiz sigorta satın alabiliyor.
Raporda öne çıkan üç yeni risk alanı
Gelelim Swiss Re’nin SONAR raporunun 2023 versiyonunda öne çıkan yeni risklere. Raporda, sonraki 10 yıllık dönemde sigorta sektöründe büyük etkileri olabilecek riskleri belirleyen rapor, bu yıl listeye üç yeni riski ekliyor:
Yaşlanan dünya nüfusu: Dünya nüfusu yaşlanıyor. 2020 yılında sadece 727 milyon olan 65 yaş üstü insan sayısının 2035’e kadar 1,1 milyardan fazla olması bekleniyor. Uzayan yaşam süreleri, hem yeni soruları hem de yeni risk havuzu fırsatlarını beraberinde getirebilir. Yine gelişen ilaç sektörünün ve bakım teknolojisi yeniliklerinin yarattığı belirsizlik de sigortacıların karşılaşacağı sorunların başında geliyor. Hayat ve sağlık alanındaki sigortacıların, iklim değişikliği ve çevre kirliliği gibi faktörleri de göz önünde bulundurması, verileri değerlendirirken geleneksel bakış açısının ötesine geçmesi şart görünüyor.
Ruh sağlığı problemleri: COVID-19 pandemisiyle başlayan dönemin insanlar üzerinde yarattığı psikolojik ve ekonomik etki sürüyor. Özellikle gençler arasında sokağa çıkma kısıtlamalarının tetiklediği ruh sağlığı sorunları da ne yazık ki hala devam ediyor. Yeni pandemi risklerinin de anılmasıyla hem küresel sağlık koşulları hakkındaki endişeler alevleniyor hem de sigortacıların yeni bir salgına ne kadar hazır olduğuna dair soru işaretleri artıyor.
Dijitalleşmenin yıkıcı etkileri: Dijitalleşmeyle birlikte sigortacılar, teknoloji şirketleri ve sigortacı olmayan şirketler arasındaki ortaklıklar sonucu, çevrimiçi ürün veya hizmetlere sorunsuz bir şekilde eklemlenebilecek sigorta teklifleri ortaya çıktı. Makine Öğrenimi’nin (ML) artan kullanımı da sunulan hizmetleri sabotaj, dolandırıcılık, hırsızlık ve diğer amaçlara yönelik potansiyel bilgisayar korsanlığı saldırılarına maruz bırakabilir. Makine Öğrenimi sistemlerine yönelik saldırıların önlenmesi işletmeler, sigortacılar ve düzenleyici otoriteler için temel bir endişe kaynağı.