Sigortacılık alanında farklı ve önemli bir yeri olan önleyici sigortacılık; genel olarak sigorta şirketlerinin ve diğer finansal kuruluşların riskleri daha etkili bir şekilde yönetmeye çalıştığı bir alan olarak tanımlanabilir.
Son dönemde git gide artan yıkıcı iklim değişikliğinin yol açtığı hasarlar, siber suçlardaki ciddi artış, çok sayıda sigortasız ya da yetersiz sigortalı nüfus, sigortacılar açısından 2024 yılında da ciddi birer tehdit olacak. Bu nedenle öngörülüyor ki sigortacılar, riskleri ortaya çıkmadan önce önlenmek amacıyla 2024 yılında da veri analitiği, yapay zeka ve diğer teknolojilerden çok daha fazla yararlanacak.
Bain & Company’nin 2023 Küresel Sigorta Raporu’nda öne çıkanlar da önleyici sigortacılık konusunda 2024 yılında yaşanabileceklere dair fikir veriyor. Raporda sektöre bazı önerilerde bulunuluyor ki bu tavsiyeler arasında önleyici sigortacılık öne çıkıyor.
Sektör için öneriler
Öncelikle rapora göre dünyanın birçok bölgesinden müşteri, sigorta şirketlerinin risk önleme hizmetleri sunmasına oldukça sıcak bakıyor. Müşteriler ayrıca risk önleme alışkanlıkları açısından da sigorta şirketleri tarafından ödüllendirilmek istiyor. Örneğin müşteriler, arabalarını güvenli bir şekilde kullandıklarında özel avantajlar bekliyorlar. Tüketicilerin verilerini sigortacılarla paylaşmaya açık olmaları nedeniyle bu alan gelişme fırsatları içeriyor. Bu noktada önleyici sigortacılık açısından sigortacıların inisiyatif alması öneriliyor. Müşteriler sigorta şirketlerinin yüksek gayelere de sahip olmasını bekliyor. Rapor için düzenlenen küresel ankete katılanların yüzde 80’i, sigorta şirketlerinin önermelerinde çevresel, toplumsal ve kurumsal yönetişime de yer vermesini talep ediyor. Raporda işaret edilen diğer konular da şöyle…
Dijitalleşme geliştirilmeli: Sigorta şirketleri, alt yapılarını dijital araçlara erişimi kolay ve ulaşılabilir olacak şekilde biçimlendirmeli. Bu noktada sigorta şirketlerinin sektör verilerinden eyleme geçirilebilir içgörüler elde etmek amacıyla yapay zekadan ve yeni teknolojiler ile dijitalleşmeden faydalanması şart.
Yapay zekaya yatırıma devam: Hayatın her alanında olan yapay zeka, sigorta sektöründe ileri analitik ve kognitif teknolojiler kullanıyor. Böylece, yapay zeka ile sigortalama süreci hızlanıyor. Ayrıca hasar değerlendirmeleri yapılırken robotik görüntüleme ile hızlı hareket ediliyor. Chatbot’lar sayesinde talepler çok daha seri cevaplanıyor. Yapay zeka algoritmasıyla desteklenen sohbet robotları dolandırıcılık girişimlerini de tespit edebiliyor ki bu da önleyici sigortacılık açısından önemli.
Veri güvenliğinin sağlanması: Online olarak yapılan her iş açısından veri güvenliği önemli bir risk unsuru. Araştırmalara göre dünya genelinde tüketiciler 2022’de dolandırıcılık sebebiyle 8,8 milyar dolar kaybetti. Bu ciddi bir rakam. Bu nedenle de veri güvenliği konusunun 2024 yılının önleyici sigortacılığın gündeminde olması şaşırtıcı değil. Kimlik avı saldırılarına karşı yeterli mukavemeti göstermek isteyen firmalar tedbirli olmalı. Çok faktörlü kimlik doğrulama ya da karışık kimlik doğrulama biçimleri gibi etkili kontroller faydalı olabilir.
Dijital kolaylık ve teknoloji entegrasyonu sunulmalı: Günümüzün sigorta tüketicisinin en büyük beklentilerinden biri dijital ortamlarda yalnızca birkaç dakikada işlerini yapmak. Tüketiciler online platformlardan alışveriş yapar gibi hızlı ve kolay biçimde sigorta poliçesi oluşturmak istiyor. 2024 yılında da online sigorta ve önleyici sigortacılık alanlarında dijital kolaylık en çok aranan hizmetlerden olacak.
Teknoloji entegrasyonuna yatırım ise sigorta şirketleri açısından önemli bir öncelik olmalı. Müşteriler, yazılımlarla desteklenen, birden fazla teklifin tek bir ekranda sunulabildiği, risk değerlendirmelerinin kısacık anlarda yapılabildiği sistemler kullanmak istiyor. Onlarca teklif toplamaktansa online kanaldan kısa sürede teklif alan müşteri zamandan kazanıyor. Bu noktada önleyici sigortacılık kapsamında potansiyel risklerin belirlenmesi amacıyla da teknolojideki her türlü gelişmeye ayak uydurulmalı.
KAYNAKLAR
sigortamedya.com.tr
deloitte.com