İhracatta artış sürüyor

İhracatta artış sürüyor

Dünyanın dört bir yanına gerçekleştirilen ihracatta ülke grupları bazında artış eğilimi sürüyor. İhracatta yükselen ülkeler ise Avustralya ve Yeni Zelanda.

Ticaret Bakanlığı, ihracata dayalı ekonomi politikaları çerçevesinde yeni pazarlara ulaşmak amacıyla çalışmaya devam ediyor. Önemli pazar gruplarının yıllıklandırılmış ihracatının artışı sürüyor. Türkiye'den Avrupa, Asya, Yakın ve Orta Doğu, Kuzey Amerika, Güney Amerika, Orta Amerika ve Karayipler, Afrika, Avustralya ve Yeni Zelanda'ya yapılan ihracat, ocak-ağustos döneminde yıllık bazda artış söz konusu.

Avustralya ve Yeni Zelanda’ya yapılan ihracatımız yüzde 26,0 artışla ki bu da 171 milyon dolar artış anlamına geliyor, 0,8 milyar dolara ulaştı. Avustralya’ya en çok kömür, demir, altın, yün, et, buğday ihraç edilirken Yeni Zelanda’ya ihracatta ise bilgisayar ve ofis ekipmanları, ham petrol ve hazır giyim öne çıkıyor.

Coğrafi ülke gruplarına göre detaylı rakamlara bakıldığında, ocak-ağustos döneminde geçen yılın aynı dönemine göre ihracatta artış eğiliminin sürdüğü görülüyor. Son rakamlara göre ihracatta başı çekenlerin yüzde 26 yükseliş ve 800 milyon dolarla Avustralya ve Yeni Zelanda olduğunu ifade etmiştik. Öte yandan Avrupa ülkelerine yapılan ihracat da artış söz konusu. Avrupa’ya ihracat yüzde 2,5 artışla 97,2 milyar doları buldu. Asya ülkelerine ihracat ise yüzde 10,8 yükselişle 13,5 milyar dolara çıktı. Yakın ve Orta Doğu ülkelerine yapılan ihracat ise yüzde 3,6 artışla 27,7 milyar dolara, Kuzey Amerika ülkelerine ihracat yüzde 8,3 yükselişle 11,7 milyar dolara ve Güney Amerika ülkelerine ihracat yüzde 18,1 artışla 2 milyar dolara çıktı. Türkiye'den Orta Amerika ve Karayipler'e yapılan ihracat da yüzde 10,1 yükselişle 1,9 milyar dolara ulaşırken Afrika ülkelerine yüzde 3,6 artışla 13,8 milyar dolarlık ihracat gerçekleşti.

Avustralya, ihracat artışında başı çekiyor.
Avustralya, ihracat artışında başı çekiyor.

Yılın ilk sekiz aylık döneminde yıllık bazda İslam İş Birliği Teşkilatı üyesi ülkelere yapılan ihracat yüzde 12,3 artışla 45,1 milyar dolara, serbest ticaret anlaşması olan ülkelere ihracat ise yüzde 14,1 yükselişle 25,1 milyar dolara ulaştı. Avrupa Birliği ülkelerine ihracat da yüzde 3,4 artışla 71,3 milyar dolara yükseldi. Sınır komşusu ülkelere yapılan ihracat yüzde 10,8 artışla 22 milyar dolara, Körfez Arap Ülkeleri İş Birliği Konseyi ülkelerine ihracat da yüzde 29,2 yükselişle 9,4 milyar dolara çıkarken Türk Devletleri Teşkilatı ülkelerine ihracat oranı ise yüzde 11,8 artışla 7 milyar dolara yükseldi. Bu şekilde en yüksek ihracat değerlerine ulaşılmakla kalmayıp ülke gruplarına yıllıklandırılmış bazda ihracat, ağustos ayı itibarıyla rekor seviyede gerçekleşmiş oldu.

Ticaret Bakanlığı’nın Orta Vadeli Program çerçevesinde dost ve yakın ülkeler başta olmak üzere, komşu ve çevre ülkeler ile uzak ülkeler dahil farklı pazarlara yönelik ihracatın artırılması hedefleniyor. Bu noktada ikili ve çok taraflı diyalog ve istişare mekanizmalarından faydalanmak amacıyla çalışmaların sürdüğü vurgulanıyor.

Otomobil parçaları, araç aksesuarları, lastikler, camlar ve elektrikli ekipmanlar ihracatta öne çıkan başlıca ürünler.
Otomobil parçaları, araç aksesuarları, lastikler, camlar ve elektrikli ekipmanlar ihracatta öne çıkan başlıca ürünler.

İhracat kalemlerine genel bakış

Türkiye, birçok farklı ürün ihraç ediyor. Türkiye'nin en önemli ihracat kalemlerine baktığımızda ise otomotiv sektörü başı çekiyor. Türkiye'nin en fazla ihraç ettiği başlıca ürün grupları şöyle sıralanabilir:

- Otomotiv Ürünleri

- Yedek Parça Ürünleri

- Makine ve Ekipmanları

- Tekstil ve Hazır Giyim Ürünleri

- Kimyasal Ürünler

- Demir Çelik Ürünleri

- Hazır Gıda ve Organik Gıda Ürünleri

- Mobilya ve Lambalar

En çok ihracat gerçekleştirilen ürün gruplarından birkaçına dair bazı bilgiler şöyle:

Otomotiv ürünleri ve yedek parça: Otomotiv endüstrisi konusunda önemli bir üretici ve ihracatçı konumunda olan Türkiye’nin bu alandaki üssü Bursa denebilir. Birçok limana da sahip Bursa’daki fabrikalarda üretilen araç ve otomotiv yedek parçaları birçok ülkeye ihraç ediliyor. Ünlü otomobil markaları da araç üretimini burada yaptırdığından Türkiye’de her yıl binlerce araç üretiliyor. Bu alanda ülke bazında en çok ihracat Almanya’ya, ardından İtalya ve İspanya’ya yapılıyor. Otomobil parçaları, araç aksesuarları, lastikler, camlar ve elektrikli ekipmanlar ihracatta öne çıkan başlıca ürünler.

Makine ve ekipmanları: Türkiye’nin bir diğer ihraç kalemi ise makine ve ekipmanları. Endüstriyel makineler, tarım makineleri, inşaat makineleri, elektrikli ekipmanlar gibi çeşitli makine ve ekipmanları farklı pazarlardan alıcı buluyor. İhraç edilen bu ürün grubunda başı genel olarak Almanya, ABD ve Rusya çekiyor.

Tekstil ve hazır giyim: Türk tekstil sektörü, dünya çapında tanınıyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Uludağ İhracatçı Birlikleri kayıtları gösteriyor ki hazır giyim ve tekstil sektörü 170'ten fazla ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştiriyor. Hazır giyim ürünleri, ev tekstili, döşemelik kumaşlar, halılar ve kilimler, Türkiye'nin en fazla ihraç ettiği ürünler arasında yer alıyor. Bursa, Gaziantep, İstanbul gibi sanayi bölgelerinde üretilen tekstil ve hazır giyim ürünleri her yıl binlerce ihracatçı tarafından yurt dışına gönderiliyor. En çok ihracat Almanya’ya gerçekleşirken ikinci sırada İspanya geliyor.

Ticaret Bakanlığı’nın ihracatta “Türkiye” markasının bilinirliğini artırmak, pazar çeşitlendirmesiyle yeni pazarlara ulaşmak, ülkenin mevcut pazarlardaki konumunu güçlendirmek için ihracatçıların ihtiyaçlarına yönelik uygulamaları devreye almayı sürdüreceği belirtiliyor.

Benzer İçerikler

Türkiye ihracatında deniz biraz dalgalı

Türkiye ihracatında deniz biraz dalgalı

İhracat sektörünün 2023 beklentisi

İhracat sektörünün 2023 beklentisi

Trafo krizi nereye gidiyor

Trafo krizi nereye gidiyor