Jeopolitik konumu ve Asya-Avrupa arasında köprü işlevini üstlenmesi dolayısıyla Türkiye'nin yük trafiğindeki yoğunluğu artarak devam ediyor. Deniz, kara, hava ve demir yolu aracılığıyla yurt içi ve dışında taşımacılık yapan Türkiye, özellikle demir yolu lojistiğinin kapasitesini genişletmek için çalışılıyor. Özellikle demir yolu ağımızın, uluslararası ticaretin yoğunlaştığı kritik güzergahlarda daha işlevsel bir hal almasına, lojistik sektörünün ihtiyaçlarına daha uygun hale getirilmesine çalışılıyor.
Demir yolu taşımacılığına yönelik yatırımlar, özellikle Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hattı gibi projelerle güçlendiriliyor. Bu şekilde “Orta Koridor” üzerinden Türkiye’nin Avrupa ve Asya arasında köprü rolü pekiştiriliyor. Hem iç ticarette hem de transit taşımacılıkta stratejik bir avantaj sağlayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na bağlı Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD), Yüksek Hızlı Tren ya da kısaca YHT’leri de lojistiğin hizmetine sunuyor. Böylelikle Türkiye'nin demir yolu yük kapasitesi, daha çevreci ve sürdürülebilir taşımacılık modellerine geçişle birlikte de artıyor.
TCDD'ye ait yüksek hızlı demiryolu hatları üzerinde TCDD Taşımacılık tarafından işletilen YHT’ler, taşımacılık yükünü hafifletecek yeni bir formülle karşımıza geliyor. Lojistik sektörü için çalışacak ve yolcu taşımacılığına paralel olarak sadece gece saatlerinde lojistik hizmeti verecek YHT’den, demir yoluyla gerçekleştirilen yük taşımacılığında yararlanılacak.
Artan trafik rahatlayacak
Taşımacılıkta sürenin kısaltılması, ayrıca mevcut hatlar üzerinde artan trafiğin rahatlatılması için hızlı tren hatlarından faydalanılması düşünülüyor. Planlamalara göre YHT hatları trafiğin düşük olduğu gece saatlerinde yük taşımacılığı için çalışacak.
Bu çerçevede deneme seferleri de başladı. İstenen verim sağlanır ve demir yolu trafiğinde güvenlik riski oluşmazsa ilk etapta Ankara-Konya-Karaman-Sivas hatlarında yük taşımacılığı da yolcu taşımacılığına paralel olarak yapılacak. Türkiye’de halihazırda YHT hatları Ankara-İstanbul, İstanbul-Sivas, Ankara-Konya, Konya-İstanbul, Ankara-Karaman, İstanbul-Karaman arasında işliyor. Ankara-İzmir arasında ise lojistik uygulaması açısından çalışmalar devam ediyor.
TCDD, Asya ile Avrupa arasında kesintisiz demir yolu bağlantıları kurmak için çalışmaya devam ediyor. Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı ve Marmaray Boğaz Tüp Geçişi gibi projelerle, Çin’den Avrupa’ya kesintisiz yük taşımacılığı sağlanıyor. Özellikle Marmaray Boğaz Tüp Geçişi sayesinde Asya ile Avrupa kıtaları arasında kesintisiz demir yolu taşımacılığına imkan sağlanıyor. Bu projeler sayesinde Orta Koridor, Uzak Doğu’dan Avrupa’ya ve Rusya’dan Afrika’ya kadar geniş bir alanda yük taşımacılığı için en iyi ulaşım alternatifi haline geliyor.
TCDD, TÜBİTAK ve üniversitelerle iş birliği yaparak başta yerli sinyalizasyon sistemi olmak üzere birçok proje üzerinde de çalışılıyor. Ar-Ge çalışmaları ve yerli üretim projeleriyle demir yolu teknolojisinde dünya çapında rekabet edebilir bir seviyeye ulaşmak amaçlanıyor.
TCDD 2024-2028 Stratejik Planı, demir yollarını diğer ulaşım modlarıyla entegre ederek ulaştırma sektörüne değer katmak ve demir yollarının en fazla tercih edilen ulaşım modu olmasını sağlamak için belirlenmiş hedefler doğrultusunda hayata geçiriliyor. Bu plan çerçevesinde, demir yolu altyapısının modernizasyonu, hızlı tren hatlarının genişletilmesi, kent içi ulaşım projelerinin artırılması ve lojistik merkezlerin geliştirilmesi hedefleniyor.
Demir yolu sistemleri, konforlu, hızlı, güvenli ve çevre dostu ulaşım sağlaması nedeniyle modern taşımacılığın vazgeçilmez bir parçası. Teknolojik ilerlemeler ve altyapı yatırımları sayesinde demir yolu taşımacılığı gelecekte de önemini koruyup ulaşımdan sanayiye, ekonomiden turizme kadar birçok alanda hayatımızın içinde daha fazla yer almayı sürdürecek.
KAYNAKLAR
lojiport.com