Türkiye İstatistik Kurumu’nun en son açıkladığı (TÜİK) “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2020” sonuçlarına göre pandemi döneminde Türkiye’de internet kullanımı artış gösterdi. Yapılan araştırmaya göre ülkemizde internet kullanım oranı 2020 yılında özellikle 16-74 yaş grubundaki kişilerde yüzde 3.7 puanlık bir artışla yüzde 79 seviyesine ulaştı. Geçen yıl ise internet kullanım oranı yüzde 75,3 olarak ölçülmüştü. İnternet kullanım oranları cinsiyete göre sınıflandırıldığında ise kullanımın erkeklerde yüzde 84,7 ve kadınlarda ise yüzde 73,3 olduğu sonucu elde edildi.
İnternet erişimde mobil araçlar daha ön planda
Evden internete bağlanmak için ADSL, kablolu internet ya da fiber internet hizmetini kullananların yüzde 50,8’i sabit geniş bant kullandı. Akıllı cep telefonu ya da tablet gibi mobil iletişim araçları ile bağlantı oranı ise sabit banttan çok daha fazla yüzde 86.9 olarak ölçüldü.
En çok kullanılan trafik alan site e-Devlet
Çeşitli kamu hizmetlerinden faydalanmak, çeşitli devlet dairelerinde yapılacak olan işlemler için gerekli evrakları çevrimiçi olarak almak ya da farklı kamu kurum ve kuruluşları ile iletişime geçmek için kullanılan e-devlet sistemi 2019 yılı nisan ayı ile 2020 mart ayı arasındaki dönemde yüzde 51.5’lik oranla en çok kullanılan site ve uygulama oldu. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının çevrimiçi işlem sitelerine giriş oranı ise yüzde 48.7 oranında ölçüldü.
e-ticaret sitelerine ilgi büyük
E-ticaret sitelerinin verdikleri hizmetlerin yaygınlaşması ve yaşantımızın bir bölümünde vazgeçilmez bir hal alması ve tüm dünyayı sarsan koronavirüs önlemleri kapsamında sokağa çıkma kısıtlamaları nedeniyle ihtiyaçlar da e-ticaret siteleri aracılığı ile karşılanmaya başladı. Kişisel ya da özel sektörde kullanım amacı ile bir ürün ya da hizmet siparişi konusunda hizmet veren e-ticaret sitelerinin kullanım oranı araştırmaya göre yüzde 2.4’lük bir artış göstererek yüzde 36.5 olarak ölçüldü.
En çok ne alındı?
TÜİK verilerine göre internet üzerinden verilen siparişlerde en çok satın alınan ürün yüzde 60.9’luk bir oranla ayakkabı, giyim ürünleri ve aksesuar oldu. Ardından yüzde 26.1 oran ile basılı yayınlar, gazete, kitap ve dergi geliyor. Çevrimiçi yemek siparişi ya da genelde çeşitli organizasyonlarda kullanılan hazır yemek hizmetleri yüzde 22.5’lik oranı ile üçüncü sıraya yerleşirken, yüzde 21.1 ile sağlık, güzellik ve kozmetik ürünler dördüncü, yüzde 17.6 ile temizlik ürünleri beşinci oldu. Yüzde 17’lik bir oranlar mobilya ve ev dekorasyon ürünleri ile aksesuarları ve bahçe malzemeleri satın alındı.
Daha çok web sitemiz var
Türkiye’de web sitesine sahip olma oranı 2020 yılında artış gösterdi. Yapılan araştırmada 10 ya da daha fazla çalışanı olan web sitelerinin oranı yüzde 2.2 artarak yüzde 53.7 oldu. 250 ve üzeri çalışanı olan web sitelerinde ise oran yüzde 89.2 olarak ölçüldü.
E-satış platformları daha çok tercih ediliyor
Tüketiciler almak istediklerinin ürünü, ürüne sahip olan markanın sitesi yerine e-satış platformları üzerinden almayı tercih etti. Tüketicilerin yüzde 55.7’si çok sayıda markanın bir arada olduğu ve farklı girişimlerin satış yapabildiği çevrimiçi mağazalar ve e-satış platformları üzerinden alışveriş yaptı.
Robot teknolojisi kullanan girişimcilerin sayısında artış var
Araştırmaya göre 10 ya da daha fazla çalışanı olan farklı girişimlerin yüzde 5,1'i 2020 yılında endüstriyel robot veya hizmet robotu kullandığını açıkladı. 10-49 çalışanı olan firmaların yüzde 3,9'unun, 50-249 çalışanı olan firmaların yüzde 9,4'ünün ve 250 ve daha fazla çalışanı olan firmaların ise yüzde 19,6'sının robot teknolojisinden faydalandığı görüldü.
2020’nin en çok yüklenen uygulamaları
Bu sene ocak ayında dünyaca ünlü Forbes’da yayınlanan apptopia araştırma sonuçlarına göre en çok indirilen uygulama Tiktok oldu. Tiktok’u, sohbet uygulaması olan Whatsapp, sosyal medya uygulaması olan Facebook ve Instagram ve çevrimiçi toplantı uygulaması olan Zoom izledi.
Kaynaklar
● Forbes https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2021/01/07/here-are-the-10-most-downloaded-apps-of-2020/?sh=5564c5055d1a
● Apptopia
● TÜİK www.tuik.gov.tr