2025 yılında Türkiye’nin kruvaziyer turizminde önemli bir yükseliş yaşanması bekleniyor. Türkiye, bu alanda yıllardır başarısını artırarak sürdüren bir ülke. Türkiye’nin başarısının temelinde stratejik coğrafi konumu, doğal güzellikleri ve zengin kültürel mirası bulunuyor. Ayrıca 2023 ve 2024 yıllarında yapılan liman altyapısı yatırımları, gemilerin yanaşma ve hizmet alma kapasitesini de ciddi ölçüde artırdı. Bu gelişmeler sayesinde daha büyük ve modern kruvaziyer gemilerinin Türkiye’ye düzenli seferler düzenlemesi mümkün oluyor.
Ege ve Akdeniz'in kesişim noktasında yer alan Türkiye bu yanıyla hem Avrupa hem de Asya kruvaziyer rotaları için doğal bir bağlantı noktası oluşturuyor. İstanbul, Kuşadası, Bodrum ve Antalya gibi liman şehirleri; tarihi yapıları, doğal güzellikleri ve misafirperverliğiyle uluslararası turistlerin gözdesi olmaya devam ediyor.
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın yürüttüğü kampanyalar ve uluslararası fuarlardaki aktif tanıtımlar da Türkiye’nin cazibesini artıran diğer önemli etkenler arasında yer alıyor. Özellikle Asya ve Kuzey Amerika pazarlarına yönelik tanıtım faaliyetleri, kruvaziyer turistlerinin Türkiye'yi tercih etmesinde belirleyici rol oynuyor.

2024 ve 2025 için istatistikler
2024 yılında, Türkiye bin 195 gemi ağırladı ve yaklaşık bir milyon 900 bin kruvaziyer yolcusuna ev sahipliği yaptı. Bu rakamlar 2023’e göre büyük bir artış anlamına geliyordu. Sektör, liman işletmecilerine yaklaşık 3 milyar USD gelir sağladı.
2025’in Ocak–Mart döneminde 72 gemi ziyaretiyle 102 bin yolcuya ulaşılabildi; geçen yılın aynı dönemine göre gemi sayısı yüzde 44, yolcu sayısı yüzde 67 artış gösterdi. Şubat ayında tek başına gemi gelişlerinde yüzde 220, yolcu sayısında yüzde 509’luk ciddi bir artış kaydedildi.
Türkiye’deki kruvaziyer turizmin önemli adreslerinden Kuşadası, 2025’te yaklaşık 600–950 bin yolcu bekliyor ki bu 2024 yılında 700–800 bin civarındaydı. Yine İstanbul Galataport için, 2024’teki 164 gemi seferi ve 400 bin yolcuya kıyasla, 2025’te gemi sayısının 225’e, yolcu sayısının 585–600 bine çıkacağı tahmin ediliyor. Amasra, 2024’te 26 seferle yaklaşık 25 bin 100 yolcu ağırlarken, 2025’in ilk beş ayında bu sayı 7 bin 788 yolcuya ulaştı. İzmir, Samsun, Antalya gibi limanlarda da kruvaziyer gelişmeleri kaydediliyor.
Toparlarsak 2025 yılı geneli için tahminlere bakıldığında gemilerde yüzde 20, yolcu sayısında yüzde 30’luk artış bekleniyor. Gemi çağrısının bin 500’e, yolcu sayısının da yaklaşık 2,3 milyona ulaşması öngörülüyor. Hedeflenen uzun vadeli büyüme de mümkün görünüyor. 2028 yılına kadar 3 milyon kruvaziyer turist hedefleniyor.

Kuşadası ve Galataport’taki büyüme, liman kapasitesinin etkin kullanımı ile sağlanıyor. Amasra, Samsun ve diğer limanlarda ise gemi seferlerinin artması stratejik yönelimleri genişletiyor. Karadeniz’de yeni destinasyonların devreye girmesi, Türkiye’nin rotasını çeşitlendirerek diğer ülkelerle rekabet gücünü artırıyor.
Son rakamlara bakıldığında Galataport'ta 2025 itibarıyla gemi sayısının yüzde 37, yolcu sayısının yüzde 46 oranında artış göstermesi öngörülüyor. Amasra’daki Karadeniz çıkışlı kruvaziyer trafiği artışı da dikkat çekiyor. Öte yandan yeni nesil, çevre dostu gemilerle gelişen teknolojik altyapı ve dijitalleşme liman yatırımlarında öne çıkıyor.
Şunu belirtmekte fayda var. Kruvaziyer yolcular başta liman, turistik hizmetler, aktarım, konaklama gibi birçok yerel ekonomik faaliyete katkı sunuyor. Her yolcunun ortalama liman geliri ise 2 bin USD civarı. Bu bilgiyi akılda tutarak söylenebilir ki ilk çeyrek verileri ve yıl sonu tahminleri göz önüne alındığında, Türkiye için kruvaziyer turizminde 2 ila 2,3 milyon yolcu hedefine ulaşmak yüksek ihtimal. Ancak 3 milyonluk 2028 hedefi için orta vadede sürdürülebilir büyüme şart.
KAYNAKLAR
researchgate.net
dergipark.org.tr
agbi.com
english.news.cn
turkiyetoday.com
businessturkeytoday.com