Hindistan'ın en büyük 12 limanında çalışan 20 bin liman işçisi, uzun süredir devam eden ücret görüşmelerinin sonuçsuz kalmasının ardından 28 Ağustos tarihinden itibaren süresiz greve gitme kararı almıştı. Hindistan hükümeti, liman işçileriyle yeni maaş anlaşması gerçekleştirdi ve yaklaşık üç yıldır süren müzakerelerin sonunda ücret anlaşmasına varıldı.
Hindistan limanları neden bu kadar önemli
Hindistan limanları, küresel tedarik zincirinde kritik bir rol oynuyor. Hindistan’da 12 büyük liman ve 200’den fazla daha küçük liman bulunuyor. Büyük limanlar, modern konteyner terminalleri ve büyük hacimli yük elleçleme kapasitesine sahip. Özellikle Mundra, Nhava Sheva gibi limanlar, dünya çapında konteyner taşımacılığında önemli bir yere sahip. Hindistan’daki birçok liman, sanayi ve ticaret merkezlerine yakın olduğundan da malların limanlara hızlı bir şekilde ulaşması mümkün oluyor. Böylelikle Hindistan limanları, ticari malların üretiminden deniz yoluyla taşınmasına kadar olan süreci daha verimli bir hale getiriyor.
Bunlar ve daha fazla sebeple Hindistan limanlarında çalışan işçilerin süresiz greve gitme kararı, dünya deniz taşımacılığı ve tedarik zincirleri üzerinde önemli etkilere yol açabilirdi. Bu etkilere geçmeden önce Hindistan limanlarının neden bu kadar önemli olduğuna daha detaylı ışık tutmakta fayda var.
Stratejik bir coğrafi konumda bulunuyor: Hindistan'ın liman ağı, Asya'nın güneyinde, Doğu ve Batı arasında bir köprü konumunda yer alıyor. Bu coğrafi avantaj, Hindistan limanlarını Avrupa, Orta Doğu, Afrika ve Güneydoğu Asya ile ticaretin merkezi konumuna getiriyor. Hint Okyanusu üzerinden geçen ticaret rotaları, küresel deniz taşımacılığı için son derece hayati bir öneme sahip. Öte yandan Hindistan’ın batı kıyısındaki yer alan Mumbai, Mundra gibi limanlar, Süveyş Kanalı üzerinden Avrupa’ya ve Orta Doğu’ya, doğu kıyısındaki Chennai, Visakhapatnam gibi limanlar ise Güneydoğu Asya ve Uzak Doğu’ya doğrudan deniz yolu bağlantısı sağlıyor. Hindistan limanları üzerinden yapılan ticaret, dünya ekonomisine katkı sağlıyor ve Hindistan’ın dünya ticaretindeki payını artırıyor.
İthalat ve ihracatın merkezi: Hindistan, tekstil, kimyasallar, otomotiv, ilaç, tarım ürünleri ve teknoloji bileşenleri gibi birçok ürünün önemli bir tedarikçisi. Bu ürünler, Hindistan’ın limanları aracılığıyla dünya pazarlarına ulaşıyor. Özellikle Batı Hindistan'daki Mundra ve Mumbai gibi limanlar, Hindistan'ın ihracatının büyük bir kısmını yönetiyor. Ham madde, enerji kaynakları ve teknolojik ürünlerin büyük ithalatçılarından biri olan Hindistan, ham petrol, doğal gaz, kömür ve makineler gibi birçok temel ithalat ürününü limanlarında misafir ediyor. Olası aksaklıklar, Hindistan’ın üretim ve enerji sektörlerini de etkileyebilir. Küresel tedarik zinciri de bundan etkilenebilir.
Tekstil ve ilaç sektörleri açısından kilit pozisyonda: Dünyanın tekstil devlerinden olan Hindistan, tekstil ithal eden ülkeler açısından hayati bir geçit rolü oynuyor. Limanlarda yaşanacak herhangi bir kesinti, bu sektörlerdeki küresel ticareti net olarak sekteye uğratabilir. Hindistan, dünyadaki en önemli ilaç üreticilerinden biri aynı zamanda. İlaçların dünya genelinde sağlık sektörlerine ulaşmasında önemli bir merkez olan Hindistan limanlarında yaşanacak krizler, sağlık hizmetlerinde gecikmelere neden olabilir.
E-ticaret ve tedarik zinciri büyümesi: Hindistan büyüyen bir e-ticaret sektörüne sahip. Uluslararası e-ticaret firmaları, Hindistan limanlarını Asya-Pasifik bölgesi için dağıtım merkezi olarak kullanıyor. Bu nedenle limanlarda yaşanabilecek olası bir kesinti, e-ticaret pazarına da olumsuz etki yapabilir.
Gelelim belki de tam zamanında çözümlenen krizin sürmesi halinde dünya ticareti ve tedarik zincirinde yaşanabilecek olası etkilere…
- Hindistan, dünya genelinde önemli bir üretim ve ihracat merkezi olduğundan, limanlardaki grev, özellikle tekstil, otomotiv ve elektronik gibi sektörlerdeki tedarik zincirlerini aksatabilirdi. Müşteri memnuniyetsizliği de beraberinde finansal kayıplar getirebilirdi.
- Limanlardaki olası bir grevde yük taşıyan gemilerin başka limanlara yönlendirilmesi gerekebilirdi ki bu da navlun fiyatlarını artırırdı. Sonuçta alternatif limanlar genellikle daha uzak ve daha maliyetli.
- Limanlardaki işin durması, yüklerin boş kalmasına ve deniz taşımacılığının aksamasına neden olacaktı. Bu da dalga etkisi yaratıp dolaylı olarak liman çevresindeki diğer iş kollarını olumsuz etkileyecekti.
- Grev haberi, piyasalarda belirsizlik yaratacağından özellikle Hindistan ile ticaret yapan ülkelerin ekonomileri etkilenebilecekti. Belirsizlik ortamı yatırımcı güvenini de sarsabilirdi.
- İhracatçılar ve ithalatçılar, limanlardaki durumu aşmak amacıyla alternatif ulaşım yöntemlerine yönelmek zorunda kalabilirdi. Bu, kara ve hava taşımacılığı gibi daha maliyetli ve zaman alıcı yöntemleri beraberinde getirecekti.
- Grevin uzun sürmesi halinde Hindistan'ın uluslararası ticaret üzerindeki konumu zayıflayabilirdi.
Liman işçilerinin üstlendiği görevler
Liman işçileri gemilerin yükleme, boşaltma ve diğer operasyonlarının sorunsuz bir şekilde yürütülmesini sağlıyor. Görevleri genellikle fiziksel ve teknik beceriler gerektiriyor. Konteyner ve kargo, elleçleme, depolama ve dağıtım biriminde görevli işçiler olduğu gibi vinç, forklift, römork gibi liman operasyonlarında kullanılan makinelerin bakımını ve kontrolünü yapan işçiler de bulunuyor. Aynı zamanda işçilerin yüklerin güvenli bir şekilde elleçlenmesini sağlamak ve tehlikeli maddelerin taşınmasında güvenlik önlemleri almak gibi sorumlulukları da bulunuyor.
Bazı liman işçileri de kargoların doğru bir şekilde gümrüklenmesi, belgelerin hazırlanması ve denetlenmesi gibi görevlerde çalışıyor. Limandaki yükleme ve boşaltma operasyonlarının zamanlamasını ve koordinasyonunu sağlamak da liman işçilerinin görevleri arasında sayılabilir. Özellikle kimyasallar, petrol ürünleri veya diğer tehlikeli maddeler gibi özel kargoların taşınmasında uzmanlaşmış işçilere çok görev düşüyor. Bu maddelerin güvenli ve yasal mevzuatlara uygun şekilde elleçlenmesi hayati önem taşıyor. Liman işçileri, genellikle fiziksel olarak zorlu ve dikkat gerektiren işlerde çalışıyor. Zaman zaman vardiyalı olabilen çalışma saatleri, limanın çalışma düzenine göre değişebiliyor.
Sonuç olarak Hindistan'daki liman işçilerinin grev kararı, küresel tedarik zincirlerinde ciddi aksamalara yol açabilir ve birçok sektörü olumsuz etkileyebilirdi. Bunu deneyimlememenin dünya ticareti açısından son derece sevindirici olduğuna şüphe yok.