Lashing nedir?
İngilizce “bağlamak, sabitlemek” anlamına gelen lashing, ürünlerin nakliye sırasında düşmemesi, devrilmemesi veya sarsılmaması için belli kriterlere göre bağlamaları ve sabitlenmeleri anlamına geliyor. Lashing’te ürünlerin zarar görmeden alıcısına ulaşabilmesi için en önemli faktör gönderilecek olan mal / eşyanın en doğru bir şekilde sabitlenebilmesi. Bu süreçte kullanılan alet / ekipmanların her biri doğru şekilde seçilmeli, kontrolleri iyi yapılmalı ve ürünler en iyi şekilde yerleştirilmelidir.
Ülkemizde 2008 yılı Avrupa krizinden itibaren ihracatçıların deniz aşırı ve okyanus ötesi ülkeleri keşfetmesinden sonra o pazarlara girerek ürün satması nedeni ile lashing daha da önem kazanarak Türkiye pazarına girmiş oldu. 2008 yılından sonra ciddi anlamda ivme kazanarak gelişen lashing, ülkemizde yaygın bir şekilde kullanılmaya başlandı.
Lashing ne işe yarıyor?
Gemi, treyler ve konteyner üzerine yüklenmiş kargoların doğadan kaynaklanan ya da ilerleme esnasında meydana gelebilecek devrilme ve sarsılmalara karşı korunması için önlem alınması işlemi olan lashing yapılırken ürün ile işlem malzemelerinin uyumlu olması gerekiyor. Örnek vermek gerekirse 30 ton ağırlığında bulunan bir kargoya kullanılması planlanan lashing ekipmanı ve malzemesinin, kargoyu bire bir biçimde tamamlayacak nitelikte olması gerekiyor. Dayanıklılığı az olan bir ekipman ve malzeme kullanımı ile ürüne lashing yapıldı denilemez. Ayrıca en küçük bir sarsıntı karşısında ürünün zarar görmesine sebep verilebilir.
Lashing firması seçerken nelere dikkat edilmeli?
Lashing firması seçerken dikkat edilmesi gereken ilk unsur, firmanın geçmişidir. Eğer köklü bir geçmişi olan, referanslı bir firma seçerseniz bağlama ve sabitleme işleminiz emin ellerde olacaktır. Firma seçerken dikkate alınması gereken bir diğer faktör ise firmanın bu işi yaparken kullandığı ekip ve ekipmanlar. Kullanılan malzemeler eğer işe yarar malzemeler değillerse, sonuç hiçbir işe yaramayacağı gibi kişilerin ciddi manada mağdur olmasına da neden olacaktır. Ayrıca ekipte, hesapları tutacak geminin iç hacmini bilerek ona göre durumu ayarlayacak biri de yoksa ve ekip bunun için yetersiz donanıma sahipse sonuç yine olumsuz olabilir.
Lashing için sigorta da yapılıyor
Gemilerde lashing işini yapan uzmanlar için Gemi Lashing Mesleki Sorumluluk Sigortası da yapılıyor. Mesleki Sorumluluk Türk Genel Şartları kapsamındaki sözleşme süresi içinde meydana gelebilecek her olay sonucunda, sorumluluk hükümleri uyarınca sözlelme süreci içinde ya da olay sonrasında sigortalıya teminat sağlıyor. Ayrıca bu sigorta sigortalıyı, lashing sırasında yanlış hesaplama ve yanlış sabitlemeden dolayı ortaya çıkacak kazalardan da (yükün bağdan kurtulması gibi) koruyor.