Pandemi sürecinde otelcilik
COVID-19 pandemisi nedeniyle otel işletmelerinin bazıları faaliyetlerini tamamen durdururken bazı işletmeler minimum düzeyde personel ve müşteri ile otelcilik faaliyetlerine devam etti. Otelde konaklayanların sayısı azaldıkça personelin azaltılması bilhassa istihdam anlamında da sektörde büyük sorunlara yol açtı. Bu nedenle sektör pandemiden dolayı büyük finansal sorunlar yaşadı.
2020 yılında ilk karantina önlemlerinin alınmasıyla birlikte yaz sezonunda, devlet tarafından salgına yönelik uyulması gereken hijyen kuralları belirlendi ve otel işletmelerinin faaliyetlerine başlamaları sağlandı. Otel işletmelerinin faaliyete geçmesine karşın kısa sürede toparlanması güç oldu. COVID-19 pandemisinin etkilerini belirlemek amacıyla 90’dan fazla ülkenin turizm verileri kullanılarak yapılan çalışmada, dış turizm açısından Fransa, İtalya, İspanya ve Amerika gibi birçok ülkenin ciddi zararlar göreceği tespit edildi.
COVID-19 ile birlikte değişen trendler neler oldu?
Pandemi dönemi, hem tüketici alışkanlıklarında hem de sektörde pek çok değişikliğe sebep oldu. Sosyal mesafe kurallarına uymanın önemi daha da anlaşıldı. Beş yıldızlı otellerde özellikle gıda güvenliği ve hijyen konusunda yüksek standartlara uyuldu. Büyük otellerin kendi iç denetiminin dışında bakanlığın denetlemesi ile de otellerde yüksek standartlar uygulandı. Oteller gerekli önlemleri aldığı takdirde Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından konaklama tesisleri için hazırlanan Güvenli Turizm ve ACCOR Lüks Marka #ALLSAFE standartlarını aldı. Pandemi sürecinin hali hazırda bitmemesi sebebiyle bu kurallara uyulması halinde bu sertifikalar ve standartlar oteller tarafından alınabiliyor.
2021 oteller için daha iyi bir yıl mı?
2021 yılı, bir önceki seneye göre turizm açısından çok daha verimli bir sene oluyor. Kinesis İnşaat AŞ. Yönetim Kurulu Başkanı Mimar Orhan Bayrak konuyla ilgili şu açıklamaları yapıyor:
“Bugüne dek üst seviyede dikkat ettiğimiz temizlik ve hijyen konuları, 2020 yılına damgasını vuran salgın süreci sebebiyle yepyeni bir boyut ve önem kazandı. Ziyaretçilerimizin mahremiyet, üst düzey hijyen ve konfor beklentilerini rahatlıkla karşılayabilecek bir anlayışımız ve altyapımız mevcuttu. Bu sebeple süreçte hiç zorlanmadık. Ortak alanların temizlik ve dezenfekte standartlarından personelimizin alacağı önlemlere dek sağlamakla yükümlü olduğumuz hijyen koşullarını eksiksiz yerine getirdik. 2020 sezonu beklentilerimizi karşıladı ve oldukça iyi bir sezon geçirdik. Hijyen, mesafe ve tedbir kurallarına eksiksiz uyan personelimiz ile üst segment misafirlerimizin sağduyulu yaklaşımıyla bu sezonu da sıkıntısız geçireceğimize inanıyorum. Bu yıl pandemi yönetimi konusunda daha da tecrübeliyiz. 2021 yılının geçtiğimiz sezondan daha iyi bir sezon olmasını bekliyoruz”
Şehir otellerinde durum ne?
Gaziantep Üniversitesi’nden Halil İbrahim Karakan ve Harran Üniversitesi’nden Okan Çolak’ın yaptığı saha araştırmasına göre şehir otellerinde durum aşağıdaki gibidir:
Otel 1 Yöneticisi: Rezervasyon iptalleri ve bu kapsamda alınan kaporaların %90’ın üzerinde bir bölümü iade edildi. Bir kısmına da bu haklarını ilerde kullanmaları için imkân sağlandı.
Otel 2 Yöneticisi: Pandemi süresinde geçerli olan rezervasyonlar için mağduriyet yaşatmamak adına herhangi bir no show bedeli yansıtılmamış olup konaklama veya banket için ön ödeme yapan kişi ve kurumlara geri ödemeler kesintisiz olarak yapılmıştır. Yaklaşık olarak 300 - 350 oda rezervasyon kaybı, bankette ise minimum 200 - 250 organizasyon iptali meydana gelmiştir. Mart - Nisan - Mayıs aylarını içeren süreçte ortalama olarak %75-%80 gibi bir gelir kaybı yaşandığını söylemek mümkündür.
Otel 3 Yöneticisi: Yasal prosedürler kapsamında tüm bireysel ve acente rezervasyonlar alternatif seçenekler de sunularak tercihe göre iptal edilmiştir. İptal edilen tüm rezervasyonlar için yapılan kaporalar da geri verilmiştir. No Show durumlarında herhangi bir geri ödeme yapmadık.
Otel 4 Yöneticisi: Misafir sayısında bu kadar büyük bir azalış olması gelirimizi olumsuz etkiledi tabii ki. Buna bağlı olarak maliyetler de azalsa da çeşitli sabit gelirlerde devlet destekleri dışında bir avantaj olmadığı için bu giderlerin ödenmesinde sıkıntılar yaşıyoruz.
Otel 5 Yöneticisi: Pandemi döneminde kısmi olarak tadilat ve yenileme işlerine ağırlık verilmiştir.