Ningbo - Zhoushan Limanı
Çin ekonomisinde önemli bir yere sahip olan Ningbo-Zhousan Limanı, yıllık kargo hacmi açısından Şanghay Limanı’ndan sonra dünyanın en büyük ikinci limanı olma özelliğini taşıyor. Şanghay Limanı’nın aksine suyu derin olduğundan 300 bin tonluk gemilerin yüklerini de elleçleyebiliyor. Liman aslında Beilun ve Zhenhai bölgelerinde yer almasına rağmen 2006 yılında daha büyük bir liman inşa edebilmek adına komşu ada şehri olan Zhousan’a doğru genişlemeye başladı.
Ningbo-Zhoushan Limanı’nda nedenn kapandı?
Çin’in Ningbo - Zhoushan limanında 10 Ağustos tarihinde bir personelin COVID-19 testinin pozitif çıkması sebebiyle Meishan Terminali’nde bulunan operasyonlar askıya alınıp terminal kapatılmıştı. Ningbo Zhoushan Port Company Ltd’nin yan kuruluşu olan Ningbo Meidong Container Terminal Corp. Limanı Müdür Yardımcısı Jiang Yipeng, “Meidong firması, personelin COVID-19 testinin pozitif çıkmasından hemen sonra tüm operasyonları durdurdu ve liman bölgesini kapattı" demişti.
Konuyla alakalı olarak Ningbo şehir yönetiminde görev yapan bir yetkili, Meidong Terminali’nde çalışan personelin 2021’in Ocak ve Mart aylarında iki doz Sinovac aşısı olduğunu söylemişti. Meishan Terminali’nin kapanmasıyla beraber geçici liman tıkanıklığı ile birlikte Akdeniz ve Avrupa ticaretinde aksaklıklar yaşanmıştı.
Limanlarda güncel durum nedir?
Alınan kararla Meishan Terminali 25 Ağustos tarihinde, kapanmasından iki hafta sonra tekrar açıldı. Yetkililer, Ningbo şehrinde düzenlenen basın toplantısında terminalin tekrar açılacağını açıkladı. Meishan Terminali, Yantian limanının Mayıs sonundan itibaren bir ay süreyle kapatılmasından sonra Çin'de bu yıl içinde COVID-19 salgını nedeniyle kapatılan ikinci terminal oldu.
Buna ek olarak Çin’de kapanan bir diğer liman ise MSICT oldu. Ayrıca Mayıs ve Haziran aylarında Yantian Uluslararsı Konteyner Terminali de (YICT) operasyonlarını askıya alarak küresel tedarik zincirlerinde büyük aksaklıklara sebebiyet verdi.
Los Angeles Limanı’ndan bir sözcü, Çin’deki Yantian Limanı’nda Haziran ayında artan COVID-19 vakaları sebebiyle hacimlerin düştüğünü söyledi. Tedarik zinciri yönetim şirketi Mercury Resources’un icra kurulu başkanı Anton Posner, gemi kiralayan birçok şirketin, limanda bekleyen gemilere ödeme yapmak zorunda kalmamaları için COVID-19 ile ilgili sözleşme maddelerini sigortaya eklediklerini iletmişti.
Ülkemiz limanlarında neler oldu?
Türkiye Liman İşletmecileri Derneği’nin COVID-19’un Türk limanlarına olası etkilerini belirleyebilmek amacı ile 2020 Mart ayında başlattığı inceleme, Ocak 2021 tarihine kadar devam etti. Bu sayede limanlarda 2021 yılına ilişkin değerlendirmelerinde kullanabilecekleri yaklaşık 10 aylık bir veri seti oluşturuldu. 17 Mart 2020 tarihinde de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü tarafından “Gemiadamları İşlemleri ve Korona Virüs (COVID-19) Tedbirleri” başlıklı yeni önlemler açıklandı. Ayrıca, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü liman başkanlıkları tarafından COVID-19’a ilişkin alınması gereken tedbirler ile ilgili 2020/2 ve 2020/3 sayılı Genelgeler yayınlandı. COVID-19 salgını sürecinde limanlarımız Covid-19’a karşı azami ölçüde gerekli tedbirleri alarak faaliyetlerine başta kuru yük ve konteyner elleçlemeleri olmak üzere devam etti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü yük istatistiklerine göre limanlarımızda 2020 yılı Ocak-Ekim döneminde elleçlenen dış ticaret toplam yük miktarı 2019 yılının aynı dönemine göre yüzde 3,6, 2020 yılı Kasım ayında elleçlenen konteyner miktarı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 3,3, ihracat amaçlı konteyner yüklemeleri yüzde 2,0 ve transit konteyner elleçlemeleri yüzde 24,7 arttı.