Geçmişteki gemi yangınları

Geçmişteki gemi yangınları

Geçtiğimiz yıl sonunda Pire Limanı’ndan Girit’e gitmek için yola çıkan Eleftherios Venizelos adlı yolcu gemisinde çıkan yangın, aklımıza geçmişte çıkan ve büyük hasarlara sebep olan gemi yangınlarını getirdi. İşte geçmişten günümüze yaşanan büyük gemi yangınları…

MV Doña Paz kazası

Denizcilik tarihinin en feci deniz kazalarından biri olan MV Doña Paz kazası, binlerce kişinin yaşamına mâl oldu. İlk olarak Japonya siciline kayıtlı olan MV Doña Paz, ilk kez 25 Nisan 1963 tarihinde denize indirildi. Uzun yıllar boyunca Japonların kullandığı gemi, 1975 yılında Filipinler’e satıldı. MV Doña Paz, 5 Haziran 1979 tarihinde ciddi bir yangın yaşasa da bunu atlattı ve daha sonra onarıldı. Restorasyon çalışmalarından sonra tekrar sefere çıkan MV Doña Paz, uzun yıllar boyunca herhangi bir kazayla karşılaşmadı.

20 Aralık 1987 yılında Filipinler’in başkenti Manila’dan yola çıkan MV Doña Paz, kapasitesinin çok üzerinde, yaklaşık 4 bin kişi ile Tacloban’a doğru sefere çıktı. Gece saatlerinde MT Vektor isminde petrol yüklü bir tanker gemisiyle çarpışan MV Doña Paz, kısa sürede alevler içinde kaldı. Kazada her iki gemi de çok ciddi hasarlar aldı ve iki saat gibi kısa bir sürede battı. Kazada sadece 24 kişi hayatta kalabildi. Kazada hayatını kaybedenlerin sayısı ise resmi kayıtlara göre 4 bin 386. 

Peter Zoranic tanker kazasında 53 kişi hayatını kaybetti.
Peter Zoranic tanker kazasında 53 kişi hayatını kaybetti.

Independenta tanker kazası

15 Kasım 1979 tarihinde İstanbul Boğazı’nda ham petrol yüklü bir tanker gemisiyle bir kuru yük gemisinin çarpışması sonucunda meydana gelen Independenta tanker kazası, 27 gün süren büyük bir yangına ve çevre felaketine sebep oldu. 43 kişinin hayatını kaybettiği bu kaza, Haydarpaşa Limanı’nın 800 metre açığında Türkiye saatiyle sabah 05:30’da Libya’dan yüklediği 94 bin ham petrolü Romanya’ya taşıyan Independenta’nın Karadeniz’den gelen Yunan bandralı gemi Evriyali ile çarpışması nedeniyle gerçekleşti. Patlama sonrasında gemi tamamen yandı ve kullanılamaz hâle geldi. Kaza sonrası 714 bin 760 varil ham petrol yanarak denize karıştı. Yangının sebep olduğu duman nedeniyle havadaki zararlı parçacık oranı insan sağlığını tehdit eder düzeyde arttı. Ağır petrol kirliliği nedeniyle de deniz yüzeyinde siyah bir tabaka oluştu.

Peter Zoranic tanker kazası

14 Aralık 1960 yılında Yugoslav bandıralı petrol tankeri Peter Zoranic ve Yunan bandıralı World Harmony gemisinin İstanbul Boğazı’nda çarpışmasıyla gerçekleşen kazanın etkisi tam 52 gün sürdü. Kaza, Kaptan Aristidis Barçis’in yönetimindeki 33 bin tonluk Yunan gemisi World Harmony’nin Pire’den kalkarak Rusya’nın Novoroski Limanı’nda akaryakıt yüklemeye gittiği rota üzerinde bulunan İstanbul Boğazı’nda, Rusya’dan kalkan 26 bin tonluk petrol tankeri Peter Zoranic’e çarpması ile gerçekleşti. Boğaz’ın en dar yerlerinden biri olan Kanlıca - İstinye arasında gerçekleşen kazada her iki gemide bulunan mürettebatın büyük bir bölümü kendilerini denize atıp kurtarmaya çalıştı. Kaza esnasında birkaç gün sonra ABD’ye gitmek için hazırlanan Tarsus gemisine yanaşan Peter Zoranic, Türk gemisinin güvertesini tutuşturdu. Her ne kadar gemi yanmaya başlasa da Tarsus gövdesini bir siper olarak kullanıp yangının karaya sıçramasını engelledi. 

Nassia tanker kazasından sonra Bakü - Tiflis - Ceyhan Petrol Boru hattı inşa edildi.
Nassia tanker kazasından sonra Bakü - Tiflis - Ceyhan Petrol Boru hattı inşa edildi.

Nassia tanker kazası

13 Mart 1994 tarihinde Güney Kıbrıs Rum Yönetimi bandıralı Nassia ve yine aynı ülke bandıralı Shipbroker adlı kuru yük gemisinin İstanbul Boğazı’nda çarpışmasıyla meydana gelen kaza büyük bir yangına neden oldu. Karadeniz’den Marmara’ya geçmek üzere boğaza giren Nassia ile Marmara’dan Karadeniz’e geçmek isteyen Shipbroker gemisi, Hamsi Limanı - Filburnu hattında çarpıştı. Rumeli Kavağı’na doğru sürüklenen her iki gemiden Nassia, Dikilikaya fenerine yaslandı; Shipbroker ise Anadolu Kavağı vapur iskelesinin kuzeyine oturdu. Gemide bulunan 98 bin 600 ton ham petrol, 600 ton mazot, 250 ton fuel-oil ve yaklaşık 80 bin ton ham petrol yanmadan kurtarıldı. Büyüklükleri farklı olan 12 tanktan üçü ise yandı.

Halifax Patlaması tarihin en büyük deniz kazalarından biri olarak kabul ediliyor.
Halifax Patlaması tarihin en büyük deniz kazalarından biri olarak kabul ediliyor.

Halifax patlaması

Fransız askeri yük gemisi Mont-Blanc, 6 Aralık 1917’de Kanada’nın Halifax limanı yakınlarında Norveç bandıralı Imo ile çarpıştığında ağzına kadar patlayıcı mühimmatla doluydu. Çarpışmanın ardından yanmaya başlayan Monc-Blanc’ın içinde bulunan 40 kişilik mürettebat, patlama gerçekleşmeden saniyeler önce suya atlayarak kurtulmayı başardı. Fakat Halifax’e tamamen zarar veren patlamada resmi can kaybı 567 olmasına rağmen, gerçek rakamın çok daha fazla olduğu söyleniyor. Yangın ve patlamanın, güvertedeki bir gemicinin sigara izmaritinden kaynaklandığı tahmin ediliyor. 

Benzer İçerikler

Önleyici sigortacılıkta yapay zeka ve makine öğrenimi

Önleyici sigortacılıkta yapay zeka ve makine öğrenimi

Önleyici sigortacılığa dair 2024 öngörüleri

Önleyici sigortacılığa dair 2024 öngörüleri

Corpus Sigorta risk mühendislerinden yağmur ve fırtına için alınması gereken önlemler!

Corpus Sigorta risk mühendislerinden yağmur ve fırtına için alınması gereken önlemler!

PSM’den Corpus Sigorta’ya ve Quick Sigorta’ya 2 ödül!

PSM’den Corpus Sigorta’ya ve Quick Sigorta’ya 2 ödül!