Raporlar kargo pazarının geleceğinden umutlu

Raporlar kargo pazarının geleceğinden umutlu

Kargo taşımacılığı pazarının büyüklüğü 2030'da 22,1 milyar dolara ulaşacak. Bu tahminin ardında araştırma şirketi Market Research’ün imzası var. Strategy& şirketi ise, beş yıl içinde Türkiye kargo pazarının yüzde 15 büyüyeceğini öngörüyor.

Pandeminin ilk etaplarında, tedarik zincirindeki bozulmalar nedeniyle birtakım zorluklar yaşasa da ilerleyen zamanlarda tedbirlerle birlikte dersler çıkartıp ayağa kalkan lojistik sektörü, e-ticaretin yaygınlaşmasıyla birlikte şaha kalktı. En basit söylemle paket teslimat hizmetlerine taleplerin artması, kargo taşımacılığı pazarının büyümesini tetikledi.

Market Research'ün yayımladığı verilere göre günümüzde 13 milyar doların üzerinde değere sahip kargo taşımacılığı pazarının 2030'a kadar yüzde 5,17'lik bir artışla 22,1 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Türkiye Kargo, Kurye ve Lojistik İşletmecileri Derneği’den (KARİD) edinilen bilgiye göre Türkiye’de bir günde ortalama 15 milyon haneye kargo teslim ediliyor. PwC’nin strateji danışmanlığı grubu Strategy& ise “Türkiye Kargo Pazarında Yeni Ortaya Çıkan Müşteri İhtiyaçlarını Karşılamak” başlıklı raporunda, Türkiye’de sektörün beş yıl içinde hacmen yüzde 15 büyümesini beklediğini duyurdu. Peki sektör büyürken nelere dikkat etmeli?

Türkiye kargo pazarında ortalama bir günde yaklaşık yüzde 30 kapasite açığı söz konusu.
Türkiye kargo pazarında ortalama bir günde yaklaşık yüzde 30 kapasite açığı söz konusu.

Raporu iyi okumak gerek

Bu noktada Strategy& şirketinin raporu bize daha fazla şey söylüyor. Raporda Türkiye kargo pazarında müşterilerin değişen ihtiyaç ve beklentileriyle ilgili analizler yer alıyor. Pazardaki hızlı büyümenin uzun vadede devam edeceği vurgulanıyor ve geleceğe yönelik iyileştirme önerilerinin yanı sıra sektörün mevcut durumuyla ilgili rakamsal verilere de yer veriliyor. Bu verilere bakalım:

- Önümüzdeki beş yılda pazarın hacmen yüzde 15 kadar yıllık bileşik büyüme oranıyla büyümesi bekleniyor. 2015 ila 2019’daki yıllık bileşik büyüme oranının hacmen yüzde 9 civarında olduğu hesaba katıldığında bu oran pandemi öncesi yılların çok üstünde.

- Öncü kargo şirketleri, teslimat kapasitelerini artırmak ve artan talebi karşılayabilmek amacıyla filolarına geçen yıl 10 milyar TL yatırım yaptı. Buna rağmen Türkiye kargo pazarında ortalama bir günde yaklaşık yüzde 30 kapasite açığı söz konusu. Zamanında teslimat performansı ise e-ticaret kampanya dönemlerine bağlı olarak yüzde 70-yüzde 95 arasında değişiyor.

Türkiye kargo sektörünün yatırım tercihi

Rapordan süzülenlere bakıldığında, Türkiye’deki kargo şirketleri, transfer merkezi teknolojilerine ve alternatif teslimat yöntemlerine yatırım yapıyor. Gelecekte var olmak isteyen kargo sektörü oyuncularının müşteri yolculuğunun her bir adımı üzerine çalışması gerekiyor.

Dijitalleşmeden operasyonelliğe kadar tüm iyileştirmelerin hedefinde müşteri deneyimini daha yükseğe taşımanın esas alınması şart. Şirketler; müşterilerinin geçmiş gönderim davranışlarını inceleyip özelleştirilmiş paketleme, evden veya ofisten teslim alma hizmetleri yaygınlaşacak.

Teslimatta operasyonel mükemmellik ve esnekliğin yanı sıra hızlı, zamanında ve kaliteli teslimatın garanti altına alınması sağlanacak. Bu amaçla, birçok kargo oyuncusu transfer merkezi teknolojilerine, dağıtım ağı optimizasyonuna, son kilometre teslimat teknolojilerine, alternatif dağıtım yöntemlerine ve verimliliğe yatırıma devam etmeli. 

2026’da online alışveriş yapanların sayısının 45 milyona ulaşması bekleniyor.
2026’da online alışveriş yapanların sayısının 45 milyona ulaşması bekleniyor.

Türkiye kargo pazarına “online” dopingi

Tüketici alışkanlıkları değişirken, otomobil lastiğinden beyaz eşyaya kadar daha geniş bir yelpazede ürün çeşidi artık internet üzerinden sipariş ediliyor. Hızlı e-ticaret gibi yeni online hizmetler nedeniyle gönderi ve teslimat sıklığındaki artış, istatistiğe ihtiyaç duymadan da hayatın akışında fark ediliyor. 2026’da online alışveriş yapanların sayısının 45 milyona ulaşması ve 16-74 yaş aralığındaki toplam erişilebilir nüfusun yüzde 70’inden fazlasını temsil etmesi bekleniyor. Birçok geleneksel perakendecinin pazar fırsatları arayışı içinde olması nedeniyle online pazaryerlerinin hacimleri artıyor.

Farklı müşteri segmentleri ve ihtiyaçlar

Strategy& raporunda kargo sektörüne yönelik olarak farklı müşteri segmentleri için çeşitli ihtiyaçların söz konusu olduğuna değiniliyor. Buna göre bireysel segmentteki yüksek değerli müşteriler için güvenilirlik, hizmet kalitesi ile zamanında ve hızlı teslimat önemli. Kitlesel ve varlıklı müşteriler için ise daha uygun fiyat ve satış sonrası hizmet kalitesi, satın alma faktörlerini biçimlendiriyor.

Kurumsal segmentte ise büyük şirketler ve e-ticaret müşterileri, yenilikçi ürünler ve hizmetler ile birlikte transfer merkezi teknolojilerinde operasyonel mükemmelliğe, ilaveten sistem entegrasyonuna değer veriyor. 

Fiyat, ulaşılabilirlik ve yaygınlık, kargo göndericileri için karar verme sürecinde etkili olan faktörler arasında.
Fiyat, ulaşılabilirlik ve yaygınlık, kargo göndericileri için karar verme sürecinde etkili olan faktörler arasında.

Ücretlendirme politikaları

Zaman aralıklı ya da randevulu teslimat, aynı gün teslimat, gerçek zamanlı takip edilebilirlik sayesinde tahmini teslimat zamanının bilinmesi, teslimatı komşuya ya da aileye yönlendirme gibi alternatif teslimat yöntemleri, Türkiye kargo sektörünün geleceğini şekillendiren yenilikçi ürün ve hizmetlerin kilit örnekleri kabul ediliyor. Kargo sektöründe müşterilerin yenilikçi ürün ve hizmet talepleri artsa da bu hizmetler için daha fazla ödeme yapmak istenmiyor. Bu sebeple, farklılaşmış ücretlendirme politikaları daha fazla müşteri çekmek için iyi bir araç olabilir. Örneğin yoğun olmayan saatlerde teslimatın, yoğun saatlerdeki teslimattan daha ucuz olması gibi seçenekler değerlendirilebilir.

Fiyat, ulaşılabilir ve yaygınlık

Türkiye’de sektör standardına göre gönderiler 600 km’ye kadar 1-2 gün içinde, daha uzak mesafelere ise 2-4 günde teslim ediliyor. Farklı kargo şirketlerinin müşterilerine verdikleri teslimat süresi taahhüdü ise değişebiliyor. Fiyat, ulaşılabilirlik ve yaygınlık da kargo firmasından hizmet alanlar açısından karar verme sürecinde etkili olan faktörler arasında. Müşteriler, kesintisiz hizmet kalitesi ve müşteri hizmetlerine kolay erişim talep ederken teslimatta şeffaflık, iyileştirilmiş şube deneyimi ile teslimat detaylarında kolayca değişiklik yapabilme, öne çıkan beklentiler arasında.

KAYNAKLAR

pwc.com.tr

Benzer İçerikler

Hava yolu taşımacılığının ABC’si…

Hava yolu taşımacılığının ABC’si…

Hava kargo alanında sigortacılık

Hava kargo alanında sigortacılık

PSM Awards 2020'de yılın en iyileri seçildi.

PSM Awards 2020'de yılın en iyileri seçildi.