Evden çalışma stresiyle baş etmenin yolları

Evden çalışma stresiyle baş etmenin yolları

Pandemiyle hayatımıza giren evden çalışma, pandemi sonrasında da kalıcı olacak gibi görünüyor. Çalışanların büyük bir kısmı bu yeni sistemi benimsedi ama zorunlu sebeplerle geçilen bu yeni sistem stres kaynağı da olabiliyor. Sizin için evde çalışma kaynaklı stres türlerini ve çözüm önerilerini araştırdık.

Son aylarda evden çalışanların tepkilerini belirlemek amacıyla farklı araştırmalar yapıldı. Bunlardan en dikkat çekici olanlardan biri de Kaspersky şirketine ait. Farklı sektörlerde çalışan kişilerle yaptıkları ankete göre çalışanların çoğu, eski çalışma rutinlerine dönmek istemiyor. Evde daha fazla zaman geçirebilmek, zamandan tasarruf edebilmek ve daha verimli çalışmak gibi sebeplerden dolayı, pandemi sonrasında da evden çalışma sistemine daha sıcak bakıyor ve ofise dönmek istemiyor. Beş çalışandan ikisi, normal mesai saatleri ile sınırlandırılarak çalışmak istemiyor. Evden çalışmada çoğunlukla saatlerini kendileri belirleyen çalışanlar, bu durumun verimliliklerini artırdığını savunuyor.

ABD’de Gallup Araştırma tarafından yapılan ankete göre ise çalışanların yüzde 60’lık kesimi evden çalışma modelini benimsemiş durumda. Pandemi olsun ya da olmasın evden çalışmaya devam etmek istiyorlar. Ancak isteyerek ya da istemeyerek günlük çalışma rutininin değişime uğraması, hemen hemen her çalışanda stres yaratan bir durum haline geldi. Peki, evden çalışma sırasında stres oluşmasına sebep olan faktörler nelerdir? 

Evden çalışma stresinin iki çeşidi var: Lojistik dinamiklerden kaynaklanan stres ve atipik stres.
Evden çalışma stresinin iki çeşidi var: Lojistik dinamiklerden kaynaklanan stres ve atipik stres.

Evden çalışırken karşılaşılan stres türleri

Evden çalışanlar genelde iki şekilde stres yaşıyor. İlki evin kalabalık olmasından ya da evde yaşayan herkesle sürekli birlikte olmanızdan kaynaklanan lojistik dinamiklerden dolayı oluşan stres. Diğeri ise koronavirüsten kaynaklanan, “Acaba ben de enfekte oldum mu?” korkusundan doğan stres. İş hayatında yaşadığımız stresten oldukça farklı olan bu yeni stres türleri çok önemli değilmiş gibi görülse de mutlaka kontrol altına alınması gereken cinsten. Sürekli yaşandığında ve önlem alınmadığında verimliliği düşüren ve konsantrasyonu etkileyen bu stres türleri için alınması gereken önlemler ise oldukça kolay. 

Evde yapılabilecek bazı değişikliklerle evden çalışma stresi ile kolaylıkla baş edilebilir.
Evde yapılabilecek bazı değişikliklerle evden çalışma stresi ile kolaylıkla baş edilebilir.

EVDEN ÇALIŞMA STRESİNE SON VERMEK İÇİN TAVSİYELER

Çalışma ortamınızı işe uygun hale getirin

Evde çalışırken en rahat olduğunuz ortama karar verin. Masanızın yönünü pencereye doğru çevirebilir ya da tam tersini deneyebilirsiniz. Karanlık bir ortamda çalışıyorsanız, gerekli aydınlatmayı sağlamalısınız. Dikkatinizi dağıtan dış etkenleri mümkün olduğu kadar çalışma alanınızdan ve yakınından uzak tutun.

Çalışma saatlerinizi belirleyin

Evden çalışmak, uzun mesai saatleri boyunca, dur durak dinlemeden çalışmak demek, değildir. Mesai saatleri belirsiz şekilde çalışmak, insana oldukça fazla stres yükleyen bir durum. Bu nedenle çalışma saatlerinizi net bir şekilde belirlemelisiniz.

Arada nefes almanız için gerekli planlamayı yapın

Her gün işe gidip gelirken öğle yemeğinde gittiğiniz hoş bir mekan ya da yürüyüş yaptığınız bir park mutlaka vardır. Evdeyken de aynı düzeninizde devam etmek için molalarınızda kendinize bir yürüyüş rotası belirleyin. Bu molalarda sevdiğiniz kahveciden bir kahve almak size iyi gelecek ve motivasyonunuzu artıracaktır. 

Çok çalıştığınızı düşündüğünüz günlerde kendinizi bir fincan kahve ile ödüllendirebilirsiniz.
Çok çalıştığınızı düşündüğünüz günlerde kendinizi bir fincan kahve ile ödüllendirebilirsiniz.

Dışarı çıkmayı unutmayın

Hem çalışırken hem de mesai saatleri dışında sürekli evde geçen bir hayat hiç sağlıklı değil. Bu nedenle her gün en az bir kere, kısa süreli bile olsa dışarı çıkmayı ve temiz hava almayı ihmal etmemelisiniz. Stres oluşumu ve yönetimi konusunda bu madde oldukça önemli. Temiz havada yapılan kısa bir yürüyüşün kişiyi sakinleştiren bir etkisi olduğunu unutmamak lazım.

Gün içinde verilen molalarda yapılan kısa yürüyüşler stres yönetimi konusunda oldukça faydalı.
Gün içinde verilen molalarda yapılan kısa yürüyüşler stres yönetimi konusunda oldukça faydalı.

Zaman yönetimi iyi yapın

Yataktan kalkar kalmaz evden çalışma mesainiz başlıyorsa, verimli ve motive olmanız imkânsız. Bu şekilde çalışmaya başlamak sadece stres seviyenizi artırır, konsantre olmanızı engeller. Bu nedenle çalışmaya başlamadan makul bir süre öncesinde uyanmalısınız. Zaman yönetimi konusunda ise esnek davranmak yerine, disiplinli şekilde bir plan yapıp bu plana uymalısınız. Zaman yönetimi iyi şekilde yapıldığında stresin büyük ölçüde engellendiği bilinen bir gerçek. Bu nedenle bu konuda oldukça dikkatli olmalısınız. 

Zaman yönetimi evden çalışırken de en az ofisten çalışıldığı zamanlarda olduğu kadar önemli.
Zaman yönetimi evden çalışırken de en az ofisten çalışıldığı zamanlarda olduğu kadar önemli.

Hareket edin, egzersiz yapın

Evden çalışmanın en kötü yanlarından biri de normalde çalışırken bile hareketsiz kalan vücudun, hareketten daha da uzaklaşması. Bu hareketsizlik durumunun ise stresi körüklemesi. Bu nedenle evden çalışırken saat başlarında kendinize küçük egzersiz molaları verebilirsiniz. Çalışırken, ayağa kalkmadan yapabileceğiniz kol ve sırt egzersizleri ile de bu küçük molaları destekleyebilirsiniz. 

Kaynak:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/minding-the-body/201111/10-solutions-work-home-stress

https://www.forbes.com/sites/ashiraprossack1/2020/04/28/5-ways-to-reduce-stress-working-from-home-and-self-isolating/?sh=493dbb078832

Benzer İçerikler

Şehir otellerinde son durum ne?

Şehir otellerinde son durum ne?

2021’de finansal istikrar sağlanabilecek mi?

2021’de finansal istikrar sağlanabilecek mi?

2020 afetlerinin sigortaya yansıması

2020 afetlerinin sigortaya yansıması

PSM Awards 2020'de yılın en iyileri seçildi.

PSM Awards 2020'de yılın en iyileri seçildi.