Gerçek dünyada var olan markalar sanal dünyayı da fethetmek istiyor. Bu amaçla e-ticaret pazar payından alabilmek için geleneksel yöntemlerin dışında sanal ortamın değişim ve dönüşümünü de yakından izlemeleri gerekiyor. Öyle ki e-ticarete olan ilgi hem dünyada hem Türkiye’de git gide artıyor.
Öyle ki, Ticaret Bakanlığı E-Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) verilerine göre 2023’ün başında 1,2 trilyon lira olması beklenen e-ticaret, yılı yaklaşık yüzde 80 büyümeyle 1,5 trilyon lira seviyesinde tamamladı. E-ticaretin toplam ticaretten aldığı payın da yüzde 22’ye ulaştığı belirtiliyor. Sektör temsilcileri, 2024’te tüketicinin daha fazla e-ticareti tercih etmesiyle de 2,2 trilyon TL’ye ulaşmayı hedefliyor.
Fintech şirketi FIS tarafından hazırlanan Küresel Ödemeler Raporu 2023 ise küresel e-ticaret pazarının 2022-2026 arasında yıllık yüzde dokuz oranında büyüyeceği tahminini veriyor. Rapora göre 2022 yılında yaklaşık 6 trilyon dolar olan e-ticaret işlemlerinin 2026 yılında 8,5 trilyon doların üzerine çıkması bekleniyor.
Raporlar, dijital alışverişin giderek daha önem kazandığı bir dönemde, e-ticaretin etkileyici bir büyüme grafiği çizmeye devam edeceğini gösteriyor. Bu durumda da e-ticaret tarafındaki şirketlerin alandaki her türlü yeniliğe hakim olması gerekiyor. 2024 yılında da bu dönüşüm ve yenilenme akımları şirketlere referans olabilir.
E-ticareti yakalamak için bunlara dikkat
Kişiselleştirme Hizmeti: 2024 yılında e-ticareti şekillendiren akımlardan belki de en önemlisi müşteri deneyimini benzersiz kılan kişiselleştirme hizmeti sunulması. Alıcının, müşterinin tercihine, ihtiyacına ve tarzına göre özelleştirilen hizmet ya da ürün alışveriş deneyimini farklı bir hale getiriyor. Online perakende siteleri, müşterinin geçmiş alışveriş davranışlarını analiz ederek onlara özel ürün ve içerik önerilerinde bulunuyor. Psikolojik olarak insanlar, kendi zevklerine ve ihtiyaçlarına hitap eden özel önerileri değerli buluyor. Bu şekilde müşteri ve marka arasında bağ kuruluyor ve müşteri sadakati oluşuyor.
Sosyal Medya Bağlantılı Alışveriş Deneyimi: Hayatın birçok alanında etkili olan sosyal medya, artık ciddi bir e-ticaret platformu olarak kullanılıyor. Tüketiciler burada ürünleri görüyor, yorumları okuyor, direkt satın almaya hızlı geçiyor. Bu durumda işletmeler, sosyal medya alışveriş stratejilerine odaklanıyor. İşletmenin sosyal medya alışveriş stratejisi, markaların potansiyel müşterilerine ulaşma ve onları etkileme biçimini yeniden tanımlıyor. Her ne kadar çeşitli düzenlemelerle alanları sınırlanmış olsa da influencer’lar, şirketlerin sosyal medya mecralarında görünür olmalarına yardımcı oluyor. Doğru seçilmiş ve güvenilir influencer’lar ürünleri hedef kitleye tanıtıp deneyimini paylaşıp potansiyel müşterileri olumlu etkileyebilir. Yine canlı yayınlar, soru-cevap seansları veya özel teklifler sayesinde müşterilerle doğrudan iletişim kurulabiliyor.
Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Kullanımı: E-ticaret dünyasına yön veren ve dönüşümü tetikleyen sanal unsurlar arasında öne çıkan Artırılmış Gerçeklik (AR) ve Sanal Gerçeklik (VR) alışveriş davranışlarını etkiliyor. VR sayesinde bir mağazada gerçekten gezer gibi davranabilen müşteri, ürünleri inceleme şansına sahip oluyor. Bu deneyim ile beraber kullanıcıların satın alma olasılığı da artıyor. AR ile de gerçek dünya dijital verilerle zenginleştiğinden alışverişler kişinin evinde, yaşam ya da kullanım alanında yapılabiliyor. Birçok giyim ve mobilya mağazası müşteri deneyimlerini AR ve VR kullanarak geliştiriyor.
Hızlı ve Uygun Teslimat: Online alışveriş deneyimi kadar teslimatın güvenilir ve hızlı olması da kullanıcıların satın alma kararlarını etkiliyor. Bu nedenle de 2024’ün e-ticaret konuları arasında hızlı ve uygun teslimat hayli önemli bir yer tutuyor. Müşteriler, online alışverişlerinde mutlaka hızlı teslimat ve güvenli, kolay iade talep ediyor. E-ticaret platformlarının hızlı teslimat stratejilerine odaklanması, başarıyı yakalamasında önemli bir rol oynamaya devam edecek.
Sürdürülebilir Çevre Dostu E-Ticaret: Çevreye duyarlılık ve sürdürülebilirlik konusunda farkındalık arttıkça bu kavramlar alışveriş dünyasında da daha fazla yer kaplamaya başlıyor. Gün geçtikçe sürdürülebilir e-ticarete gösterilen ilgi de artıyor. Hatta insanlar çevreye karşı sorumluluklarının farkına vardıkça alışveriş tercihlerini değiştiriyor. Şirketlerin de 2024 e-ticaret stratejilerinde sürdürülebilir ürün ve hizmetleri göz önünde bulundurması gerekiyor. Bunu uygulamak amacıyla geri dönüştürülebilir ambalajlar, çevre dostu ürünler, enerji verimliliği gibi konular özenle ele alınmalı. Sürdürülebilir e-ticaret bir marka değeri haline geldikçe müşteriler, sadece kaliteli ürünler için değil, aynı zamanda bu ürünlerin doğaya zarar vermeden üretildiğine duydukları güvenle bu şirketleri tercih ediyor.