Avrupa’da elektrikli otomobil dizeli geçti

Avrupa’da elektrikli otomobil dizeli geçti

Geleceğin taşıtları elektrikli araçlar Avrupa pazarında dizeli geçti. Avrupa Birliği’nde yapılan bir araştırmaya göre AB’de 2023’te elektrikli araç pazarının payı büyüdü.

Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) verileri, elektrikli otomobillerin pazar payının dizeli geçtiğini söylüyor. Bu veriler ışığında Avrupa Birliği’nde (AB) geçen yıl otomobil satışlarının 10,5 milyona ulaştığı, elektrikli otomobillerin pazar payının ise 1,5 milyon satışla yüzde 14,6'ya yükseldiği görülüyor.

AB otomobil pazarına bakıldığında, 2022 yılına oranla 2023’te yüzde 13,9'luk büyüme kaydetmesi dikkat çekiyor. Bu büyüme rakamı 10,5 milyon adet satışa denk geliyor. Yine ACEA verilerine göre AB'de benzinli otomobiller 2023 yılında yüzde 35,3'lük pazar payıyla liderliğini korurken, 2022 yılında ise yüzde 36,4'lük pazar payına kıyasla hafif bir düşüş yaşadı. 2023 yılında dizel otomobil satışları ise 1,4 milyon adede ulaştı ve pazar payı 2022'deki yüzde 16,4'ten yüzde 13,6'ya geriledi. AB'de hibrit otomobiller de 2022'ye kıyasla yüzde 29,5 oranında artışla 2,7 milyon adede ulaşarak toplam otomobil pazarının dörtte birini elde etti.

Tam elektrikli otomobiller ise 2023 yılının üçüncü en popüler seçeneği oldu. Elektrikli otomobil satışları 2022'ye kıyasla yüzde 37 gibi yüksek bir oranda artarak 1,5 milyon adede ulaştı. Tam elektrikli otomobillerin payı da yüzde 14,6 ile yüzde 13,6 seviyesinde sabit kalan dizeli geride bıraktı. Benzinli otomobiller yüzde 35,3 ile liderliğini korurken hibrit otomobiller yüzde 25,8 pazar payı ile ikinci sırayı aldı.

AB'de 2024 yılında otomobil satışlarının yüzde 2,5 artışla 10,7 milyon adede ulaşacağı öngörülüyor. Toplam satışların yaklaşık yüzde 20'sinin, yani iki milyondan fazlasının, elektrikli olması bekleniyor.

En çok satan elektrikli markalara bir bakış

Şunu da not düşmekte fayda var ki geçen yıl Macaristan hariç tüm AB pazarları genişledi ve birçok ülkede çift haneli büyüme rakamlarına ulaşıldı. AB ülkelerinde 2023 yılındaki otomobil satışlarında başı çeken şirketlerin ve markaların sıralaması ise şöyle oldu:

Şirketler kategorisi

Volkswagen Grubu: 3 milyon 324 bin 705 adet. Şirketin piyasadaki toplam payı yüzde 25,9.

Stellantis Grubu: 2 milyon 128 bin 625 adet. Şirketin pazar payı yüzde 18,2.

Renault Grubu: 1 milyon 242 bin 293 adet. Şirketin pazar payı yüzde 9,7.

Marka kategorisi

Volkswagen: 1 milyon 357 bin 139 adet.

Toyota: 828 bin 484 adet.

Audi: 733 bin 176 adet.

BMW: 728 bin 991 adet.

Mercedes: 682 bin 498 adet.

Tesla: 366 bin 326 adet. 

Tesla’nın Avrupa’daki satışları 2023 yılı için 366 bin 326 adet olarak gerçekleşti.
Tesla’nın Avrupa’daki satışları 2023 yılı için 366 bin 326 adet olarak gerçekleşti.

AB elektrikli araç rekabetinde zayıf bulunuyor

Dünya çapında elektrikli otomobil satışlarında Tesla, Volkswagen ve Renault markaları öne çıksa da özellikle AB'de elektrikli otomobillerin geleceği konusu endişe yaratmıyor değil. Yine ACEA tarafından paylaşılan rapora göre bunun sebebi, Çin ve ABD'nin elektrikli araç üretimini destekleyecek sağlam bir endüstriyel stratejileri olması ve her iki ülkenin de bu stratejilerini başarıyla uygulaması. Çin; elektrikli araç üretim süreçleri boyunca madencilik, rafinaj, üretim, şarj ağları, ucuz enerji, satın alma teşvikleri ve geri dönüşümü kapsayan stratejik ve bütünsel bir politika izliyor. Ülkenin benimsediği bu politika ise Çin’in rekabet gücünü önemli ölçüde artırıyor. Bu açıdan bakıldığında ABD’de de ülkenin elektrikli otomobil değer zincirine yönelik bir üretim merkezi kurmak üzere çalışılıyor. AB ise konuyla ilgili olarak sadece değer zincirinin belirli adımlarını düzenleyen bir sanayi politikasına sahip. Konuyu bütüncül olmayan ve parça parça ele alıp düzenleyen bu yaklaşım, elektrikli araç rekabetinde AB’nin elini zayıflatıyor. 

 TOGG, Türkiye’nin ilk elektrikli yerli otomobili olarak 29 Ekim 2022’de banttan indirildi.
TOGG, Türkiye’nin ilk elektrikli yerli otomobili olarak 29 Ekim 2022’de banttan indirildi.

Türkiye’nin elektrikli araç vizyonu

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlanan “Mobilite Araç ve Teknolojileri Yol Haritası”nda 2025 ve 2030 yılları arasında Türkiye’de elektrikli araçların gelişimine dair bir senaryo ortaya konuyor. Buna göre düşük, orta ve yüksek olmak üzere üç farklı opsiyon ele alınıyor.

2025 yılına dair tahminler şöyle:

Düşük: Bu senaryo ışığında Türkiye’de yıllık elektrikli araç satışının 65 bin adet ve toplam elektrikli araç stokunun 160 bin adet olması bekleniyor.

Orta: Yine bu senaryo bazında yıllık elektrikli araç satışının 120 bin adet ve toplam elektrikli araç stokunun 270 bin adet olacağı tahmin ediliyor.

Yüksek: Bu en iyi versiyonda ise yıllık elektrikli araç satışının 180 bin adet ve toplam elektrikli araç stokunun 400 bin adet olması umut ediliyor.

2030 yılına dair tahminler şöyle:

Düşük: Bu en az beklentili senaryoda yıllık elektrikli araç satışının 200 bin adet ve toplam elektrikli araç stokunun 880 bin adet olması bekleniyor.

Orta: Bu senaryoda ise yıllık elektrikli araç satışının 420 bin adet ve toplam elektrikli araç stoğunun 1,6 milyon adet olması umut ediliyor.

Yüksek: Yıllık elektrikli araç satışının 580 bin adet ve toplam elektrikli araç stokunun ise 2,5 milyon adet olması bekleniyor.

KAYNAKLAR

Anadolu Ajansı

sarjdestek.sanayi.gov.tr

Benzer İçerikler

PSM Awards 2020'de yılın en iyileri seçildi.

PSM Awards 2020'de yılın en iyileri seçildi.