Ürün Geri Çağırma’nın ABC’si

Ürün Geri Çağırma’nın ABC’si

Ürün Geri Çağırma, üretilmiş veya satılmış bir ürünün kullanımını durdurmak amacıyla firmanın tüketicilerine yaptığı resmi çağrıya deniyor. Dünyanın önde ülkeleri “ürün geri çağırma” konusunda hangi yöntemleri uyguluyor?

Yazılı ya da görsel basında, internet sitelerinde bazı firmaların çeşitli nedenlerle ürünlerini piyasadan çektiklerini okuyor, görüyor olabilirsiniz. Bu işleme “Ürün Geri Çağırma” deniyor. Geri çağrılan ürünler arasında, mobilyadan otomobile, ilaçtan gıdaya kadar çok çeşitte mal ve/veya eşya yer alabiliyor. Bir ürün, güvenliği veya performansıyla ilgili gelen şikayetler üzerine ya da sonradan üründe sorun fark edilmesi nedeniyle satılmadan önce veya satıldıktan sonra piyasadan çekiliyor.

Gönüllü ya da zorunlu olabilir

Ürün geri çağırma, genellikle üretici ya da distribütör tarafından gönüllü başlatılsa da zaman zaman bir hükümet kurumu veya tüketici örgütünce de acil ve gerekli görülen durumlarda yapılabiliyor. Bu son derece önemli bir eylem öyle ki tüketicilerin sağlığını ve güvenliğini korumak hem firmalar hem de yetkililer tarafından öncelikli bir konu. Bu nedenle bir ürün geri çağrıldığında tüketiciler, ürünü kullanmayı bırakmalı, gerekiyorsa üretici firma veya hükümet kurumu ile iletişime geçmeli.

En çok geri çağrılan ürünler arasında bebekler için üretilen mobilyalar da bulunuyor. Bunun sebebi söz konusu ürünlerin bebeklerin sağlığını ve güvenliğini tehdit edebilmesi.
En çok geri çağrılan ürünler arasında bebekler için üretilen mobilyalar da bulunuyor. Bunun sebebi söz konusu ürünlerin bebeklerin sağlığını ve güvenliğini tehdit edebilmesi.

Ürün Geri Çağırma çeşitleri

Yazının başında da değinildiği üzere, geri çağırmanın çeşitli sebepleri olabiliyor. Bunları şöyle sınıflandırmak mümkün:

Firma keşfi sonucu istenen geri çağırma: Firmanın, markanın rutin olarak gerçekleştirdiği testler sırasında ürünlerin standartlara uygun olmadığı, hatta hatalı olduğu fark edilirse ürün geri çağırma istenebilir.

Kullanıcı şikayeti sonucu istenen geri çağırma: Ürünü kullanan kişilerin şikayetleri sonucunda ortaya çıkan problemin çözümü amacıyla firma ya da yasa koyucular tarafından geri çağırma istenebilir.

Yetkililerin yaptıkları inceleme sonucu istenen geri çağırma işlemi: Ürünlerin kalite kontrolünde görevlendirilen müfettişler tarafından keşfedilen hatalı ürünlerin piyasadan çekilmesi istemiyle geri çağırma talep edilebilir.

Kaçınılmaz sonla başa çıkmak

Her ne kadar firmalar tarafından izlenebilecek en doğru strateji, titiz bir yönetim sergileyerek piyasaya kusurlu ürün sürmemek ve bu durumun yaratacağı krizlerden kaçınmak olsa da bu tür krizleri yüzde yüz önlenme imkanı yok. Bu durum, firmaların kusurlu ürün krizleri karşısında atacakları her adımın sonuçlarının önemli olduğunu gösteriyor.

Firmaların bu konudaki stratejilerini belirlerken krizin telafisine ayrıca odaklanmaları gerekiyor. Firma, marka ve tüketici açısından optimal dengeye sahip telafi uygulamaları belirlenmeli.

Ürün geri çağıran firmalar arasında ilaç şirketleri de yer alabiliyor.  Hatalı olduğundan şüphe edilen, hatalı bulunan ya da kullanılmasında sakınca görülen ilaçlar piyasadan toplanıyor.
Ürün geri çağıran firmalar arasında ilaç şirketleri de yer alabiliyor. Hatalı olduğundan şüphe edilen, hatalı bulunan ya da kullanılmasında sakınca görülen ilaçlar piyasadan toplanıyor.

Verimli bir ürün geri çağırma için bunlara dikkat

Ürün geri çağırma, gerekli olduğunda gecikme ve karışıklık olmadan verimli bir şekilde planlanıp uygulamaya konması gereken bir işlem. Bu nedenle verimli bir geri çağırma planı yapmak ve uygulamak kurgulanması gereken bir süreç.

Geri çağırma işlemi yapılırken göz önüne alınması gereken konuları genel çerçevesiyle şöyle sıralamak mümkün:

  • - Hem sağlık hem de tehlike açısından doğru analizi yapmak,
  • - Adım adım yapılacakları belirlemek,
  • - Mevcut yerel yönetim ve hükümeti bilgilendirmek,
  • - Geri çağırma işlemi ile ilgili gereken duyuruyu yapmak,
  • - Çağrılan ürünle ilgili kayıtları doğru tutmak,
  • - Sonuç odaklı olarak çalışmak,
  • - Geri çağırma işleminin bitiş tarihini tam olarak belirlemek.

Ürün geri çağırma uygulamasını hayata geçiren ülkeler arasında akla ilk gelenler, Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa Birliği ülkeleri, Japonya, Çin, Hindistan, Brezilya, Rusya, Meksika, Kanada ve Avustralya oluyor.

Ürün geri çağırma yapılan ülkeler genellikle, ürünün güvenli ve performanslı olmasını sağlamak için bir dizi yasa ve yönetmeliğe sahip oluyor. Bu yasalar ve yönetmelikler, üreticilerin ürünlerini test etmelerini, güvenlik sorunlarını bildirmelerini ve ürünlerini geri çağırmalarını zorunlu kılabiliyor. Türkiye’de de 5 Mart 2020’de yürürlüğe giren Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu’nda da ürün geri çağırma ile ilgili düzenlemeler bulunuyor.

Firma olarak ürün geri çağırmanın neden olabileceği maliyetleri kontrol altında tutmak isteyebilirsiniz. Bu konuda sigorta yaptırmak, ürün çekme masraflarını minimize edebilir.

Corpus’un Ürün Geri Çağırma Sigortası da bu amaçla hazırlanmış bir ürün. Ürün Geri Çağırma Sigortası, ürünle ilgili bir kusur ve/veya ayıp nedeniyle ürünün geri çağrılması sırasında gerçekleşebilecek ürün geri çekme masraflarını poliçe üzerinde belirtilen limitler dâhilinde teminat altına alıyor. 

Benzer İçerikler

Türkiye’nin dış ticaret verilerinde son durum

Türkiye’nin dış ticaret verilerinde son durum

PSM’den Corpus Sigorta’ya ve Quick Sigorta’ya 2 ödül!

PSM’den Corpus Sigorta’ya ve Quick Sigorta’ya 2 ödül!