E-ticaretin gelecek vizyonu

E-ticaretin gelecek vizyonu

Bilgisayardan ya da akıllı telefonlardan alışveriş yapmak, sanki onlarca yıldır varmış gibi hayatın vazgeçilmez bir parçası. Günden güne büyüyen e-ticaret sektörünü ve tüketiciyi gelecekte neler bekliyor?

İstatistiklere göre e-ticarette rakamlar her sene misliyle büyüyor. Türkiye’de ETBİS'e kayıtlı olup pazar yerlerinde e-ticaret faaliyetinde bulunan 488 bin 706 işletme bulunuyor. Bu işletmelerin 29 bin 287’si ETBİS’e kayıtlı işletme olarak faaliyet gösterirken 472 bin 840’ı e-ticaret pazar yerlerinde faaliyette. ETBİS verilerine göre 2022 yılının ilk 6 ayı itibarıyla Türkiye’deki e-ticaret hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 116 oranında arttı ve 348 milyar TL olarak gerçekleşti. 2022 yılının ilk altı ayında sipariş adetleri yüzde 38 artış ile 1 milyar 654 milyon adetten 2 milyar 294 milyon adede yükseldi. Aynı dönemde e-ticaretin genel ticarete oranı ise yüzde 18,5 olarak kaydedildi.

2040’ta alışverişin çoğu internetten olacak

Dünyaya baktığımızda ise Çin ve ABD’nin toplam online perakende satışların yüzde 60'ından fazlasını oluşturduğunu görüyoruz. 2022 yılında online perakende satışları dünya genelinde 4,9 trilyon dolar. 2023 ve 2027 yılları arasında online satışların 7,5 trilyon dolar kadar artması bekleniyor. 2040 yılına gelindiğinde ise tüm satışların yaklaşık yüzde 95'inin bir e-ticaret sistemi üzerinden yapılacağı öngörülüyor.

Teknolojinin ilerlemesi ve müşterilerin değişen talebi ile e-ticaret artık çok farklı bir boyuta geçti. Bir endüstri hayatın içinde tüketicinin talepleriyle sarmal olarak evrim geçiriyor. Bu hızlı gelişmeler gelecekte bizi nelerin bekleyeceğine dair merak uyandırıyor. Bu öngörülerden bazılarını mercek altına alıyoruz.

Günümüzde web siteleri çok daha müşteri dostu, kolay kullanılır ve anlaşılır.
Günümüzde web siteleri çok daha müşteri dostu, kolay kullanılır ve anlaşılır.

Kullanıcı dostu ve güvenilir web siteleri: Son yıllarda -özellikle eve kapanılan pandemi döneminin de etkisiyle- artan online alışveriş, internetteki en popüler online aktivitelerden biri. Bu nedenle e-ticaret yapan işletme sahipleri, kullanıcı deneyimini daha güvenli ve pratik hale getirmeyi vurgulayarak sitelerini yeniliyor. Müşterileri çekecek, kullanıcının çevrimiçi alışveriş yaparken daha rahat etmesini sağlayacak yeni yöntemler kullanıcılara sunuluyor. Firmalar, tüm müşteri verilerinin gizliliğini sağlamak amacıyla sağlam güvenlik yöntemleri uyguluyor. Günümüzde web siteleri çok daha müşteri dostu, kolay kullanılır ve anlaşılır. Ziyaretçilerin ürünlerini seçmelerine ve ilgili faaliyetleri zahmetsizce gerçekleştirmelerine olanak tanıyan bu yeni bakış açısı, teknolojinin imkanlarını arkasına alarak e-ticareti yükseltecek.

Mobil alışveriş daha da artacak: Dünya yakın gelecekte mobil alışverişte büyük bir artış bekliyor. Dünyanın her yerinden müşteriler, cep telefonlarını veya tabletlerini kullanarak ürün ve hizmet satın almayı günlük rutinlerinin neredeyse bir parçası haline getirdi. Online perakendeciler de mobil alışveriş eğilimi büyüdükçe mobil öncelikli yaklaşımı benimsedi. İnsanların online alışveriş için akıllı telefonlarına yönelme eğilimi giderek artacak. Dünya genelinde mobil kullanıcı sayısının 2023’de 9,26 milyara ulaşacağı tahmin ediliyor. Mobil optimizasyonu online perakendeciler için bir zorunluluk haline gelecek ve mobil alışverişler doğal olarak artacak.

B2B e-ticaret, B2C e-ticareti aşacak: B2B, işletmeden işletmeye, B2C ise doğrudan tüketiciye veya işletmeden tüketiciye temas için kullanılan sırasıyla İngilizce “business to business”, “business to consumer” ibarelerinin kısaltmaları. Ticarette sıklıkla kullanılan B2B ve B2C günümüzde e-ticaretin yeni trendi. Hem B2B hem de B2C, e-ticaret şirketleri için oyunun kurallarını değiştiriyor. B2B e-ticaretin B2C’yi geride bıraktığı ve yakında ondan daha iyi performans göstereceği düşünülüyor. B2B e-ticaret, benzer girişimcilere mal satan toptan dağıtımcıları kapsayan bir ticaret formudur. B2B, online bir satış portalı kullanarak manuel süreçlerin zorluğunu en aza indiriyor. İşletmelerin ürünleri bir işletmeden diğerine online kanallar aracılığıyla satmalarını ve dağıtmalarını sağlıyor. 

Artık sosyal alışveriş yapanlar, Facebook veya Instagram gibi kanalları da yoğun olarak kullanıyor.
Artık sosyal alışveriş yapanlar, Facebook veya Instagram gibi kanalları da yoğun olarak kullanıyor.

Sosyal medya online alışverişe girecek: Sosyal medya artık sadece insanları birbirine bağlayan bir kanal değil. Sosyal medya platformları, ürün veya hizmetleri tanıtmanın yanı sıra perakendecilerin ürünlerini doğrudan satmalarına da olanak tanıyor. Birçok insan için sosyal platform, herhangi bir işletmeyle ilk temas noktası. Günümüzde alıcılar gerçek kullanıcılardan gelen yorumları okumayı tercih ediyor. Müşteriler markaları takip edip fırsat ve kampanyaları kaçırmamaya çalışıyor. Artık sosyal alışveriş yapanlar, Facebook veya Instagram gibi kanalları da yoğun olarak kullanıyorlar. Yavaş yavaş benimsenmeye başlayan Metaverse evreni e-ticaret işine daha çok dahil olacak. Araştırmalara göre sosyal medya, e-ticaret satışlarını yüzde 70 oranında artırma potansiyeline sahip. Ancak e-ticaret şirketi sahipleri, markalarını geniş çapta tanıtmak için Facebook ve Instagram influencer’larından yardım almaya devam edebilir. Sosyal medyaya maruz kalma, kitlenizi markanızla bağlantı kurma konusunda sürekli olarak etkileyecektir.

Çok kanallı perakende yükselecek: Çok kanallı perakende, müşteriler için bütünsel bir alışveriş deneyimi sağlayan modern bir satış yaklaşımı. Çok kanallı e-ticaret işi, ürünleri e-ticaret web siteleri, pazar yerleri ve hatta offline dahil olmak üzere birden fazla kanalda tanıtmayı ve satmayı anlatıyor. Fiziksel ve çevrimiçi kanallar arasındaki ayrımlar müşterinin kafasını bulandırıyor. Bu nedenle gelecekte akım bütünsel yaklaşımdan yana olacak. Bu sayede müşteriler, ürünleriniz veya hizmetleriniz hakkında daha fazla bilgi alma şansına sahip olacak. Kullanıcının yolculuğuna bir kanalda başlamasını ve satın alma işlemini başka bir kanalda tamamlamasını sağlayan bu süreç yönetimi ciro ve müşteri yoğunluğunu arttıracak.

KAYNAKLAR

projesoft.com.tr

ranktracker.com

Benzer İçerikler

PSM’den Corpus Sigorta’ya ve Quick Sigorta’ya 2 ödül!

PSM’den Corpus Sigorta’ya ve Quick Sigorta’ya 2 ödül!